Skumpe
Hej Byggahus!

Jeg kommer til at sætte stolper af denne type https://www.byggmax.se/95x95-impregnerad-stolpe-grön-p08795095
(impregneret træ 95x95)

På betonblokke med "gaffel", sådanne: https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55338

Stolperne vil blive skåret til omkring 1,5 meters længde.

Hvis jeg sætter stolpen i "gaffelen" på en måde, så afstanden fra endetræ til beton er 5-10 cm, behøver jeg beskytte endetræet på nogen måde? Jeg har læst, at hvis man stiller endetræet på beton, skal der være beskyttelse imellem. Men mit spørgsmål er, om der behøves nogen form for behandling eller beskyttelse, hvis endetræet hænger i luften?

Med afstand klarer du dig, men givet hvordan endetræ suger, plejer jeg at over anbefale, at endetræet stilles i passende olie en stund. Om hulmønstret på plintjernene klarer den afstand, du har tænkt dig, er en anden sag, men de skal i alle fald klare nogle centimeter, de skal række, så du får den nedre fastgørelse mellem træ og plint et stykke ind fra endetræ.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack sagde:
Med afstand klarer du dig, men givet hvordan endetræ suger, plear jag over anbefale at endetræet sættes i passende olie en stund. Om hullbilledet på plintjärn klarer den afstand du har tænkt dig, er en anden sag, men de ska i alle fald klare nogen centimeter som skal række, så du får nedre fæstning mellem træ og plint et stykke ind fra endetræ
Hvordan undgår jeg, at stolpen bliver misfarvet af olien, hvis jeg sætter den i olie? Den skal stå i 2 mm olie eller sådan noget, eller hvad? Ellers kommer der vel til at blive en linje på stolpen, hvor olieniveauet har været?

Skumpe Skumpe sagde:
Hvordan undgår jeg, at stolpen bliver misfarvet af olien, hvis jeg stiller den i olie? Den skal stå i 2 mm olie eller noget, ikke? Ellers vil der vel blive en linje på stolpen, hvor oliestanden har været?
Normalt olierer man hele stolpen ud over at man lader endetræet suge lidt ekstra, og den påførte olie på overfladen bør normalt fjerne eventuelle farveforandringer.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
M myrstack sagde:
Normalt oljar man hela stolpen utöver att man låter ändträt suga i sig lite extra och den strykningen på ytan med olja ska normalt ta bort eventuella färgskiftningar
Det är ju en väldigt märklig synpunkt. Det står nästan överallt när man läser olika guider och liknande att impregnerat trä behöver inte behandlas, är skyddat mot röta i 20 år och om man ska behandla det ska man vänta ett år så det torkar ordentligt först.

Det som dock också står är att om man ställer stolparna på plint med kontakt mot betong ska man skydda ändträet.

Min fråga är huruvida det gäller om ändträet hänger i luften också. Att olja in hela stolpen som är nyligen impregnerad tror jag inte är rätt handläggning.

Skumpe Skumpe sagde:
Hej Byggahus!

Jeg vil sætte stolper af denne type [link]
(impregneret træ 95x95)

På betonklodser med "gaffel", sådan nogle: [link]

Stolperne vil blive savet til en længde på cirka 1,5 meter.

Hvis jeg sætter stolpen i "gaffelen" sådan at afstanden fra endetræ til beton er 5-10 cm, behøver jeg at beskytte endetræet på nogen måde? Jeg har læst, at hvis man stiller endetræet på beton, så skal der være beskyttelse imellem. Men mit spørgsmål er, om der er behov for nogen form for behandling eller beskyttelse, hvis endetræet hænger i luften?
Hvis den hænger i luften, burde du ikke behøve at beskytte den.
Men for lidt ekstra stabilitet skyld kunne det måske være bedre at lade den hvile på betonen (med tagpap imellem)?

NTR/A kan være i kontakt med jord. Gør ingenting, lad et par cm være ned mod plinten hvis du er bekymret.

Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Om den hænger i luften burde du ikke behøve beskytte den.
Men for lidt ekstra stabilitets skyld er det måske bedre at lade den hvile på betonen (med syllpapp imellem) ?
Ja det er sådan man plejer at gøre, men jeg undrede mig bare om der krævedes nogen beskyttelse for endetræet, hvis man ikke gør sådan, men endetræet hænger i luften. Tak for svar!

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
Lulaua Lulaua sagde:
NTR/A kan være i kontakt med jord. Gør ingenting, lad være med at røre en cm ned mod plinten, hvis du er bekymret.
Jeg er enig i, at det er sådan, det siges og står overalt. Men der står også overalt, at hvis man stiller stolpen på beton, skal der være papir imellem. Så det er modstridende.

Skumpe Skumpe sagde:
Jeg er enig i, at det er sådan, det siges og står overalt. Men det står også overalt, at hvis man stiller stolpen på beton, skal der være papir imellem. Så det er modsætningsfuldt.
Selvom det "kan" være i kontakt, holder det bedre, hvis man minimerer risikoen for, at endetræet suger vand op. Det holder sikkert et godt stykke tid uden papir også, men i mange tilfælde kan tiden måske forkortes med et antal år.

Skumpe
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Även om det "kan" vara i kontakt så holder det bedre, hvis man minimerer risikoen for, at endetræ suger vand.
Det holder sikkert i lang tid uden pap også, men i mange tilfælde forkortes tiden måske med nogle år.
Ja lige præcis. Man undrer sig jo over, hvor længe det egentlig kan holde med pap, hvis det uden pap er garanteret at holde mod råd i 20 år.

Skumpe Skumpe sagde:
Ja præcis. Man undrer sig jo over, hvor længe det egentlig kan holde med pap, når det uden pap er garanteret at holde mod råd i 20 år.
Så er spørgsmålet, hvad den garanti er værd?
Dels skal du sørge for at gemme garantisedlen og kvitteringen, og så erstattes arbejdet jo ikke, kun det materiale, som er angrebet.

Som vanligt med byggeri kan man oftest "klare sig med mindre", men standarderne er jo sat for at klare alle tilfælde.

Man kan i øvrigt bemærke, at hvis du skærer stolpen, skal du behandle enden:
"Bearbejdning
Hvis skæring, hulletagning og anden mindre bearbejdning er uundgåelig, skal de bearbejdede overflader behandles med et passende træbeskyttelsesmiddel, såsom træbeskyttelsesolie i behørighedsklasse 3. Klassificeringen ifølge NTR-systemet mistes, hvis anden bearbejdning foretages, såsom kløvning eller anden længdegående bearbejdning som høvling og profilering."

https://traskydd.com/bestandigt-tra/rotskyddsgaranti/
https://www.valbotra.se/wp-content/uploads/2020/05/Garantisedel-NTR-A-Valbo-Trä.pdf

Jeg satte 1 cm plastdistanser under stolperne, som jeg stillede på fundamenterne.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Skumpe
[
V Villa1949 sagde:
Jeg satte 1 cm plastdistanser under stolperne som jeg stillede på plinterne
Kan du linke til hvilken type plastdistanser du mener?
Hvad er fordelen sammenlignet med noget pap?

Svensk trä mfl. Anbefaler jo, at alle snitflader behandles med penetrerende olie. Hvad mener man da? Jeg har brugt halvolie (50/50 rå linolie/balsamterpentin) bare for at tage noget, men det ændrer jo farven på trallen.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.