Hej,
Jeg er ved at få taget skiftet, og min opgave er at male tagfodbrædder og vindskeder, hvilket for det meste allerede er gjort. Intet er dog savet endnu, så jeg har kun olieret endetræet. Det jeg kan nå på stedet, vil jeg grunde og male, men hvordan gør man med overflader, man ikke kan nå, for eksempel hvor tagfodbrædder møder hinanden eller hvor vindskeder mødes?
Jeg er ved at få taget skiftet, og min opgave er at male tagfodbrædder og vindskeder, hvilket for det meste allerede er gjort. Intet er dog savet endnu, så jeg har kun olieret endetræet. Det jeg kan nå på stedet, vil jeg grunde og male, men hvordan gør man med overflader, man ikke kan nå, for eksempel hvor tagfodbrædder møder hinanden eller hvor vindskeder mødes?
Jo, jeg ved, at du ikke kan lide plastikmaling. Jeg bruger, som vi nok har talt om tidligere, Beckers system, som er plastikmaling, men bagsiden males ikke netop for, at det skal kunne ånde. Brædderne kom grundede fra start, så det er sandsynligvis ikke Beckers egen grunder.
Endetræet er olieret med Beckers Grundolie Plus, men ikke malet. Tanken er, at en del af det skal monteres i dag af taglæggerne. Spørgsmålet er, om man skal smøre grunder på enderne også, men den har brug for 24 timer til at hærde.
Endetræet er olieret med Beckers Grundolie Plus, men ikke malet. Tanken er, at en del af det skal monteres i dag af taglæggerne. Spørgsmålet er, om man skal smøre grunder på enderne også, men den har brug for 24 timer til at hærde.
Det hedder vindskeder.I Ironside sagde:Jo, jag ved at du ikke kan lide plastmaling. Jeg bruger, som vi nok har talt om tidligere, Beckers system, hvilket er plastmaling, men bagsiden males ikke netop for at det skal kunne ånde. Brædderne kom grundet fra start, så det er sandsynligvis ikke Beckers egen grundmaling.
Endetræet er olieret med Beckers Grundolie Plus, men ikke malet. Tanken er, at en del af det skal monteres i dag af taglæggerne. Spørgsmålet er, om man skal smøre grundmaling på enderne også, men den har brug for 24 timer til at hærde.
Sådan skriver Beckers om træfacader, så det burde være gyldigt for vindskeder også.

Hvorfor ikke bruge Beckers snedkermaling i stedet på vindskederne? For så kan du male begge sider med god samvittighed.
Okay, det bliver grundmaling på endetræet så. Den bliver trods at den er overfladetørret ret hurtigt, selvom den har brug for 24 timer for at blive helt hærdet.
Det var farvebutikken, der mente, at det var facademaling, der gjaldt, men de sagde ikke noget om at lade bagsiden være umalet, det måtte jeg finde ud af på egen hånd. Så man begynder at spekulere over, hvor gode deres råd egentlig er.
Det var farvebutikken, der mente, at det var facademaling, der gjaldt, men de sagde ikke noget om at lade bagsiden være umalet, det måtte jeg finde ud af på egen hånd. Så man begynder at spekulere over, hvor gode deres råd egentlig er.
Det vigtigste for butikken er at få solgt meget maling (ofte), det er sandsynligvis derfor, de sælger plastmaling i stedet for svensk linoljemaling til vindskeder, vandskurer og lignende snedkerarbejder udendørs..I Ironside sagde:
Nu er jeg ingen ekspert, men som jeg har forstået det, er Fasad Plus fra Beckers en moderne akrylatmaling, der danner en beskyttende film på overfladen. Den er diffusionåben til en vis grad, men ikke lige så åben som ældre farvetyper som linolie maling. Malingen blegner langsomt, overfladen kridter mindre, og den siges at modstå UV-lys og vejr godt uden at skulle males om lige så ofte.
Akrylatmaling af god kvalitet er meget vejrbestandig, nem at vedligeholde og skaller sjældent, hvis forarbejdet er korrekt. Man maler normalt kun forsiden af brættet for at lade bagsiden slippe eventuel fugt ud, hvilket er standard på nye facader i dag.
Linolie maling trænger ind i træet og giver en mere levende, næsten skinnende glans. Den kræver dog regelmæssig vedligeholdelse i form af tynde ommalinger, før malingen tørrer ud eller begynder at kridte. Passer man den omhyggeligt, kan den holde i mange årtier, men bliver den forsømt, blegner og skaller den hurtigere end akrylat.
Kort sagt kræver linolie maling mere omsorg og tid, men kan da holde meget længe, mens akrylatmaling beholder farven længere og kræver mindre vedligeholdelse.
Akrylatmaling af god kvalitet er meget vejrbestandig, nem at vedligeholde og skaller sjældent, hvis forarbejdet er korrekt. Man maler normalt kun forsiden af brættet for at lade bagsiden slippe eventuel fugt ud, hvilket er standard på nye facader i dag.
Linolie maling trænger ind i træet og giver en mere levende, næsten skinnende glans. Den kræver dog regelmæssig vedligeholdelse i form af tynde ommalinger, før malingen tørrer ud eller begynder at kridte. Passer man den omhyggeligt, kan den holde i mange årtier, men bliver den forsømt, blegner og skaller den hurtigere end akrylat.
Kort sagt kræver linolie maling mere omsorg og tid, men kan da holde meget længe, mens akrylatmaling beholder farven længere og kræver mindre vedligeholdelse.
Klik her for at svare