Hurtigst er nok at slå en 17mm råspånt på 95mm reglen da når du jo ønsket mål uden at høvle eller save.

F fribygg sagde:
Hurtigst er vel bare at sætte en 17mm råspont på 95mm reglen, da har du jo ønsket mål uden at høvle eller save.
Det er jo også et godt alternativ... det er måske endda nemmere... skal bare måle præcist så det ikke risikerer at stikke ud 1-2mm for meget og gipsen knækker så...

Du kan jo køre med 120x45 og så bare tilføje 8mm tykke strips på den ene side af limtræbjælken for at "forlænge" reglen op til loftet? Så får du plads til tykkere isolering. Husk på, at vægt isolerer lyd godt og at luftspalter lader meget mere lyd igennem, end du tror...

Det kan også funke..
Spørgsmålet er dog, hvad man kan få fat i, som er 8mm tykt..:thinking:

Der findes 8 mm krydsfiner hos Jem&fix

Bauhaus har plywood og mdf på 8 mm? Bare at klæ hele bjælken så bliver det mindre risiko for lyd at vandre.

VidarH VidarH sagde:
Bauhaus har plywood og mdf på 8 mm? Bare at beklæde hele bjælken så bliver der mindre risiko for lyd at vandre.
det måske er et bedre alternativ end at høvle ned..
Og så bare trække gips over alt.
Bliver jo dog ingen plyfa eller osb bag selve gipsen på væggen..
Hvis man ikke kører dobbelt lag plywood..
Måske er bedre hvis man vil hænge noget op?
Og risikoen mindskes at det revner :p:D

Behold limträbalken intakt så kan I eller fremtidige ejere altid genoprette i fremtiden.
Du kan nok lime et lag microlitväv eller min glasfiberväv over bjælken og ned over væggen før du tapetserer eller maler for at mindske risikoen for revner. Træ bevæger sig.

Eller gå op til 145mm regel og jackke ur 112mm for limträbalken? Rejäl overkill om dörrene ikke er lydsikrede...

VidarH VidarH sagde:
Eller gå op til 145mm regel og jacka ur 112mm for limträbalken? Rejäl overkill om dörene ikke er lydsikrede...
det kommer blive standard døre..
Så derfor er jeg mest ude efter det absolut enkleste alternativ!

Enkleste væg jeg har taget ned har været 45x45 med 3mm spånplade på hver side... Ikke meget til en væg. Stod bogreol på begge sider af den væg selvfølgelig.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Behold limtræsbalken intakt så kan I eller fremtidige ejere altid gendanne i fremtiden.
Du må nok lime et lag microlitvæv eller min glasfibervæv over balken og ned over væggen, før du tapetserer eller maler, for at mindske risikoen for revner. Træ bevæger sig.
tanken er der også..
Men sådan som huset er planlagt, er det mere en familievilla, der har brug for at have soveværelser i stueetagen efter min mening.
Der findes kun et soveværelse i dag.
Og har man så børn, skal de også være dernede..

men forstår din tanke.. men det er bare svært at finde ud af, hvordan jeg kan gøre det pænt uden at balken ses..

VidarH VidarH sagde:
Den enkleste væg, jeg har fjernet, har været 45x45 med 3mm spånplade på hver side... Ikke meget til en væg. Der stod bogreol på begge sider af den væg selvfølgelig.
ja okay!
Jeg må se, hvordan jeg gør.. føler, det blev mange muligheder..:crysmile::thinking:

Her er et billede af plantegningen.
Det er væggen, hvor tændstikken ligger.
Døren nærmest entréen er udvidet til en bue.
Og døren til det andet soveværelse er lukket.

tanken er som sagt nu væg og have en dør i ny væggen.

så det rum, der bliver åbent, skal være som legerum/opholdsrum typ.

er vores første hus og kommer blive første barn :D

så findes en overetage med kun ét soveværelse. Og stort opholdsrum..

• Plantegning af et hus med en tændstik, der peger på væggen. Døren ved indgangen er blevet til en bue, og en anden væg har en ny dørplan.
Nu sådan cirka et år senere er det startet..
Døren skal monteres på sin originale plads ved siden af badeværelset.
Så væggen bliver 120 samt osb og gips.
Og bjælken får blive for fremtiden..

Men det jeg nu overvejer.
Jeg har købt isolering..
Men begynder at tvivle på, om det er værd at isolere, når resten af indervæggene er uisolerede?

er trods alt kun omkring 500 kr..
Men det er jo lidt ekstra arbejde.. og hvis det ikke tilfører noget, føles det meningsløst.

hvordan ræsonnerer I?

bliver det en stor resonanskasse uden isoleringen?
Eller gør gipsen og osb, at det føles stumt alligevel?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.