Hej alle!
Ja, måske en mærkelig overskrift. Men det er sådan her. Tidligere ejer rev en bærende væg mellem to soveværelser og lavede det om til et spiserum, da de var et ældre par.

Vi er dog i 25 års alderen og ville have brug for værelserne igen inden for nogle år til børn.

Dog kun tænkt at have et soveværelse og det andet som et alrum/legerum indtil videre.

Der sidder jo i dag en limtræsbjælke i loftet.
Jeg vil jo bygge det igen uden at det kan ses, at det er en bjælke. Problemet er at bjælken er 112mm bred.

Så har jeg fundet to forskellige løsninger.

Enten bruge 45x95 reglar og sætte kant i kant på den ene side.
Så mangler der jo 17mm på den anden side.
Der ser jeg en mulighed i at sætte 11mm osb og så 6mm renoveringsgips for at bygge det ud til samme niveau som limtræsbjælken og så gipse begge sider hele vejen op til loftet.

Alternativ to er vel at købe 45x120 reglar og køre alle stykkerne i en bordcirkelsav med anslag på 112mm og så slippe for osb og renoveringsgips.
Dog bliver det jo sværere med isolering... skal man alligevel bruge 120 isolering og bare klemme den lidt sammen?

Så med inderdør skal jeg jo alligevel save ud den.. så det føles som om det ikke gør en forskel hvilket alternativ..

Hvordan ville I alle her have gjort?
//Robin.

Høvle ned reglar fra 120mm til 112 er mit forslag.

// Daniel

D Daaaaaniel sagde:
Høvle reglar ned fra 120mm til 112 er mit forslag.

// Daniel
ja det føles som om det bliver det bedste..
Og også det billigste da jeg ikke behøver osb.. dog er det ikke dumt hvis man skal skrue meget op..

men det bliver jo billigere at høvle.
Hvordan ville du have gjort med isolering?
120 eller 95?

Jeg selv havde kørt med håndklinge og anslag til ønsket mål, hvis du har en bordrundsav burde det være let og smidigt at justere reglarne.

Jeg vælger stenuld, hvis jeg vil have lydisolering, det spiller nok ingen større rolle hvilken tykkelse du vælger på isoleringen, hvis du bare har en standard innerdør uden tætningslister.

Osb, regel, osb. Derefter har du et lag 2,5 mm træfiberplade på hver side (eller to på den ene side) af limtræsbjælken. Så er det bare at gipse det hele. Så bliver der heller ingen mærkelig isoleringstykkelse. Typ...

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
eller så gør man regelstammen + osb så den bliver 112 mm, og så går gipsen uden på limtræet

Tak for svaret!
Det sidste om at lave reglerne 101mm og så køre osb var ingen dårlig idé. Skal tænke over det.

så bliver det jo ikke, at en 95mm isolering er mega-løs
Isoleringen er vel mest for at dæmpe lidt. Man plejer vel at isolere alle indervægge?
Eller er det bedre at springe det over?

Må se, hvad det bliver. Tror dog, det hælder mod at høvle dem ned til 112. Så om jeg bruger håndcirkelsav eller låner onkels bordrundsav får vi se!

A amoreex sagde:
Man plejer vel at isolere alle indervægge?
nej, nogle gange isoleres bad og wc vægge, almindelig isolering dæmper ikke lyd så godt, så skal det være hårdpresset isolering for at dæmpe lyd.

T tergo sagde:
nej, ibland isoleres bad og wc vægge, normal isolering dæmper ikke lyd så godt, så skal det være hårdt presset isolering, hvis det skal dæmpe lyd
ja okay! Men måske kan det være godt med noget isolering for at undgå ekko? Det bliver et børneværelse. Rummet udenfor legerum, som derefter er åbent valv til hall/køkken.

Stop med isolation, hvis du vil, skade gør det ikke. Dobbeltplader på begge sider af indervæggen gør jo også en vis nytte mod lyd.

F fribygg sagde:
Stop i isolering, hvis du vil, det skader ikke. Dobbeltplader på begge sider af indervæggen gør jo også en vis nytte mod lyd.
tænker du dobbeltgips da?

Dobbeltgips hvis det er fuget mod alle gulve, vægge og loft i begge lag dæmper lyd godt.
Det er jo meget mere praktisk at skive første lag med osb så det er let at fastgøre hylder og sådan i væggene.

F fribygg sagde:
Dobbeltgips hvis det er fuget mod alle gulve, vægge og lofter i begge lag dæmper lyd godt.
Det er jo meget mere praktisk at sætte det første lag op med osb så det er let at fastgøre hylder og sådan i væggene.
hvordan mener du med fuget?
Ja.. må overveje, hvordan jeg gør :)

Det går jo at bygge en væg af to fritstående forskudte stående45x45 reglar med luft imellem også, da er det jo let at nå det ønskede mål og lyddæmpningen bliver noget bedre.

F fribygg sagde:
Det kan jo lade sig gøre at bygge en væg af to fritstående forskudte stående 45x45 regler med luft imellem også, da er det jo let at nå det ønskede mål og lyddæmpningen bliver noget bedre.
Der sagde du noget!
Det lød jo faktisk ganske enkelt.. som to ens moduler så dørhullet ender på samme sted :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.