Vi skal endelig male vores nyindkøbte mintgrønne :o hus om, og har nu skrabet og vasket. Opdagede da en del rådskadede endestykker og spekulerer lidt over, hvordan vi bedst går til værks for at reparere det?

Alle hjørner er dækket med små "metalstykker", der er bukket og skruet fast (et for hvert hjørne og række panel), er det en fornuftig løsning at beholde?
Umiddelbart føles det som om, det måske ikke er fornuftigt, eftersom nogle ender er skadede, men det kan vel lige så godt skyldes, at man ikke har imprægneret dem ordentligt, eller simpelthen tidens gang, eller er jeg helt ude i skoven?
Jeg har aldrig set denne løsning, lyder det bekendt for nogen her? Det er antageligt(?) gjort i 70'erne, da huset blev udbygget.
Hvilke alternativer findes der, ville det være smart at sætte stående paneler på hjørnerne? Men det føles ikke helt rigtigt at gøre det på vores flade funkishus...

Vi har fået fat i paneler i de rigtige dimensioner (det viste sig ikke at være helt nemt...), og overvejer bare at sammensætte dem. Hvor meget mere end det beskadigede bør man tage for at være på den sikre side? Eller er det bedst at udskifte hele de lange brædder? Det er max 10 cm, der er skadet forskellige steder og på underkanten af alle brædderne.

Generelle tips angående facadelapning modtages også gerne!
// Kristina
 
TAK for dit udførlige svar!

Vi gik en tur i området i weekenden og så nogle huse (der lignede vores) med hjørnebrædder, hvor det slet ikke forstyrrede indtrykket. Så det ender måske alligevel med noget i den stil. Da træet er i meget god stand overalt bortset fra nogle ender, ville det føles trygt at beskytte dem lidt ekstra.
Vi har i hvert fald bestilt nok træ (lige så godt at gøre det, når vi fandt det)!

Forresten udtrykte jeg mig lidt mærkeligt, ikke alle brædder er skadede, men de, der er skadede, er det i underkanten.

Vi er i gang med at grunde nu og har skruet alle metalenderne af. Sandsynligvis maler vi det hele uden metalenderne og overvejer hjørnebrædder imens. :)

Tak for hjælpen,
Kristina
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.