Hej,
Er der nogen, der kan hjælpe os med at beregne dimensionen på en limtræsbjælke/HEA-bjælke?
Vi tænkte på at udvide vores køkken og behøver derfor at fjerne en del af ydervæggen, hvor ophænget for 3 tagstole samt 1 saxstag ligger.
Afstanden mellem ydervæg og limtræsbjælke er 4 100 mm.
Den eksisterende limtræsbjælke til vores loft skal også forlænges med 1 900 mm.
Dimensionen på den nuværende limtræsbjælke er 90 x 270 mm.
Jeg vedhæfter en jpg-fil, hvor jeg har markeret med lilla de nye bjælker, jeg tror er nødvendige, samt den eksisterende tagplan og tagstols tegninger.
Håber nogen kan hjælpe os med dette.
Mvh Olof
Er der nogen, der kan hjælpe os med at beregne dimensionen på en limtræsbjælke/HEA-bjælke?
Vi tænkte på at udvide vores køkken og behøver derfor at fjerne en del af ydervæggen, hvor ophænget for 3 tagstole samt 1 saxstag ligger.
Afstanden mellem ydervæg og limtræsbjælke er 4 100 mm.
Den eksisterende limtræsbjælke til vores loft skal også forlænges med 1 900 mm.
Dimensionen på den nuværende limtræsbjælke er 90 x 270 mm.
Jeg vedhæfter en jpg-fil, hvor jeg har markeret med lilla de nye bjælker, jeg tror er nødvendige, samt den eksisterende tagplan og tagstols tegninger.
Håber nogen kan hjælpe os med dette.
Mvh Olof
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej Olof!
For at kunne beregne dette har man brug for fuldstændige måloplysninger. Det bedste er en plan, hvor tilbygningen tydeligt fremgår.
For at kunne beregne dette har man brug for fuldstændige måloplysninger. Det bedste er en plan, hvor tilbygningen tydeligt fremgår.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Balken som erstatter ydervæggen bør overslagsmæssigt være 90x360 (alternativt 140x315 som er ligestillet). Jeg synes, du skal ansætte en konstruktør, som kan se forholdene på stedet. Din model er lidt kompliceret, og det er vigtigt at få en udenforstående synspunkt.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Har brug for hjælp med HEA bjælke og spær
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hjælp med beregning af limtræsbjælke.
Bygningsfysik -
Beregning af dobbelt limtræsbjælker
Beregning af hea bjælke til bærende væg
Beregning af Hea-bjælke