Er der nogen, der kan hjælpe mig med en dimensionering af en Hea-bjælke?

Jeg skal løfte en halbygning nogle mm til et hus for at kunne udføre lidt arbejde på fundamentet. Jeg har 2 fastgørelses-/løftepunkter, et i hvert ydre hjørne. Halbygningen består kun af vægge, da alt andet er fjernet. Jeg regnede på, hvad bygningen ville veje, hvis det var solide fyrretrævægge og endte på 2,5 ton. Samtidig vil den fulde vægt ikke hvile på løftepunkterne, da halbygningen også hviler på vægge mod huset. Men hvis man regner på, at hver bjælke skal kunne klare 1,5 ton belastning på midten, skal bjælken være 3 meter lang, og der bliver 1,5 meter fri længde/spænding mellem punkterne, som bjælken hviler på.

Hej,

15 kN giver et dimensionerende moment på knap 9 kNm for en spændvidde på 1,5 m. En HEA 100 har knap 26 kNm i kapacitet, så selv den mindste er ret lavt belastet. Men det, der kan være aktuelt, er jo buckling af livet under punktlasten, det har jeg ikke lige så let ved at kigge på - men det kunne være, at nogen andre kan udtale sig om :)

P patrikd84 sagde:
Hej,

15 kN giver et dimensionerende moment på knap 9 kNm for en spændvidde på 1,5 m. En HEA 100 har knap 26 kNm i kapacitet, så selv den mindste er ret lavt belastet. Men det, der kan være aktuelt, er jo buckling af livet under punktlasten, det har jeg ikke lige så let ved at kigge på - men det kan måske nogen anden udtale sig om :)
Det er en meget lille last, så bucklingen er ingen problemer(y)

• Synes
patrikd84
  • Laddar…
Tak for gode og hurtige svar! Så går jeg med en Hea 100 bjælke, føltes roligt, men det føles ikke som om man vil gå på fornemmelse, når det kan få ubehagelige konsekvenser :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.