17,143 læst ·
28 svar
17k læst
28 svar
Beregne skrå vinkel af bjælke
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Holde op reglen hvor den skal sidde og tegne af, nogle gange må man grovskære stykket før for at få det til.
Hvordan bestemmer man vinklen? Enten sigter du reglen ind så det ser godt ud, eller så sigter du reglen ind mellem hjørnerne, eller sigter på en anden regel eller bare gætter på 45 graders vinkel.
Nogle gange ved man ikke hvor langt man skal have mellem skruer eller hvor bredt eller langt man vil have et specielt mål, jeg plejer at forholde mig til tallet 16, virker det mål rimeligt går jeg med det og det fungerer forbløffende godt
Hvordan bestemmer man vinklen? Enten sigter du reglen ind så det ser godt ud, eller så sigter du reglen ind mellem hjørnerne, eller sigter på en anden regel eller bare gætter på 45 graders vinkel.
Nogle gange ved man ikke hvor langt man skal have mellem skruer eller hvor bredt eller langt man vil have et specielt mål, jeg plejer at forholde mig til tallet 16, virker det mål rimeligt går jeg med det og det fungerer forbløffende godt
Så må du lave et kvalificeret gæt.M Förstagångsköparen sagde:
45-graders vinkler er (efter 90-graders), absolut mest almindelig. Hvis du har mulighed for at bruge en 45-graders vinkel gør du det. Ellers måske 60 grader er passende? Eller 30? Og hvis alle "standardvinkler" passer dårligt, så må du vælge en anden vinkel.
Men det her med at måle plejer ofte at være svært. Det er derfor så mange anbefaler, at du skal tegne af i stedet. Som i dit eksempel i trådstarten: Grovskær et stykke i passende længde. Læg det mod dit byggeri, og tegn der, hvor du synes det ser pænt ud. Om vinklerne så bliver 45 eller 41 spiller ofte ingen rolle.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Klart du... man kan, spørg os når saven er köpt så skal vi hjælpe dig.M Förstagångsköparen sagde:
Noget eller nogen skal bestemme, hvordan fx en støtte skal hælde, dette gør at den første vinkel/kapning giver sig selv, den andre får du köpet.
Renoveringsnovice
· Östergötland
· 5 301 indlæg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Afhænger af indgangsværdierne, skal det være flot eller holdbart, ofte er flot også holdbart. Gode skråstivere, solide fastgørelser gør underværker, du vil gætte rigtigt, kør på, våg at gøre det rigtigt ;-)M Förstagångsköparen sagde:
Der findes flere måder, på en 90 graders vinkel kan man beregne hypotenusen (side A x side A + side B x side B og tage kvadratroden af dette).M Förstagångsköparen sagde:Jeg er helt nybegynder i at snedkerere. En ting jeg gerne vil lære mig hurtigt og let er at beregne vinkler, så man får en skrå rem til at passe mellem to andre remme.
Jeg ser en film, hvor en mand bygger en bænk, og som I kan se på billedet, har han skåret en skrå rem, som passer fint der. Hvordan ved han, i hvilken vinkel han skal skære den skrå rem? Findes der en nem måde at gøre dette på?
Snedker varianten er, at en trekant altid har summen 180 grader, har man da en 90 graders vinkel, så er "mellemstykkens" vinkler 90 grader delt med 2 snit, dvs. 45 grader. For snedker varianten behøves ingen lommeregner eller direkte matematikkundskaber, det er nok at vide, at en trekants vinkelsummer altid er 180 grader.
På billedet ser det ikke ud som 2 x 45 grader, det kan være 60+30 grader (det er jo også de 90 grader, som mangler i en trekant).
Måske dårligt forklaret?
Godt forklaret synes jeg.D droopy sagde:Der findes flere måder på en 90 graders vinkel kan man beregne Hypotenusen ( side A x Side A + Side B x Side B og tage kvadratroden af dette.
Snedkervarianten er at en trekant altid har summen 180 grader har man da en 90 graders vinkel så er "mellembittens vinkler 90 grader delt med 2 snit dvs 45 grader.
For snedkervarianten behøves ingen lommeregner eller direkte matematikviden det er nok at vide at en trekants vinkelsummer altid er 180 grader
På billedet ser det ikke ud som 2x 45 grader det kan være 60+30 grader (det er jo også de 90 grader der mangler i en trekant.)
Måske dårligt forklaret?
Som uuddannet i både matematik, geometri og snedkeri plejer jeg at prøve mig frem. Til sidst lærer man det og saver forkert færre gange (men forkert kommer man altid til at save engang imellem)
Klik her for at svare