Det her er noget for forummets matematikgenier at gruble over.
Jeg er ved at lave en væg, som er 45 grader i vinkel mod et tag, der er 41.5(?) grader. Jeg havde håbet at kunne bruge lidt matematik til at beregne, i hvilke vinkler jeg skal skære stolperne i, men det var ikke helt nemt.
Noget der komplicerer det for mig, er også at de tilstødende vægge er retvinklede (jeg bygger altså et rektangulært rum, hvor et hjørne er skåret af i 45 grader) og at vinklen på overliggeren adskiller sig fra hinanden i de to møder med de tilstødende vægge.
Ved tilslutningen mod væggen, som løber parallelt med ydervæg og rygning, er det 41.5 grader, mens i mødet mod væggen, der går mellem rygning og ydervæg, er det måske omkring 30 grader.
Det bør ifølge mit hoved altså betyde, at vinklerne, som de stående regler på 45-gradersvæggen skal skæres i, vil være forskellige afhængigt af, hvor på væggen de skal placeres?
Jeg er ved at lave en væg, som er 45 grader i vinkel mod et tag, der er 41.5(?) grader. Jeg havde håbet at kunne bruge lidt matematik til at beregne, i hvilke vinkler jeg skal skære stolperne i, men det var ikke helt nemt.
Noget der komplicerer det for mig, er også at de tilstødende vægge er retvinklede (jeg bygger altså et rektangulært rum, hvor et hjørne er skåret af i 45 grader) og at vinklen på overliggeren adskiller sig fra hinanden i de to møder med de tilstødende vægge.
Ved tilslutningen mod væggen, som løber parallelt med ydervæg og rygning, er det 41.5 grader, mens i mødet mod væggen, der går mellem rygning og ydervæg, er det måske omkring 30 grader.
Det bør ifølge mit hoved altså betyde, at vinklerne, som de stående regler på 45-gradersvæggen skal skæres i, vil være forskellige afhængigt af, hvor på væggen de skal placeres?
Skal den væg, du bygger, på nogen måde aflaste en anden væg/taget?Kristofferm sagde:
Det her er noget for forumets mateksperter at gruble over.
Jeg er ved at rammensætte en væg, der er 45 grader i vinkel mod et tag, der er 41.5 (?) grader. Jeg havde håbet at kunne bruge lidt matematisk kunnen til at regne ud i hvilke vinkler jeg skal skele stolperne i, men det var ikke helt enkelt.
Noget, der også forvirrer mig, er, at de angrænsende vægge er retvinklede (jeg bygger altså et rektangulært rum, hvor et hjørne er skåret af i 45 grader), og at vinklen på overlæggeren adskiller sig fra hinanden i de to møder med de tilknyttede vægge.
I tilknytning mod væggen, der går parallelt med ydervæg og mønning, er det 41.5 grader, mens i mødet mod væggen, der går mellem mønning og ydervæg, er det måske omkring 30 grader.
Det bør ifølge mit hoved altså betyde, at vinklerne, som de stående stolper på 45-gradersvæggen skal skele i, vil være forskellige afhængigt af, hvor på væggen de skal stå?
Har du allerede købt reglarne til væggen?Kristofferm sagde:
I så fald råder jeg dig til at bruge stålreglar og skinner, meget lettere at arbejde med når det kommer til vinkler imo især hvis væggen nu ikke er bærende i nogen henseende.
Den type stabilitet, du efterspørger til fliserne opnås ikke gennem hvorvidt reglen i væggen står i "spænd" men gennem korrekt regelafstand samt det rigtige bagvedliggende plademateriale.
Ja det er jo præcis hvad jeg gerne ville undgå.K Kane sagde:
Fordi det er 45 grader diagonalt over en anden vinklet flade, hjælper de kendte vinkler ikke noget. Jeg ender et sted nær 30/30 grader på den første regel.
Senest redigeret:
Nu tegnede jeg det op i 3D og 32/32 skal det være med 41,5 graders taghældning og 45 grader vægvinkel. Har du fundet frem til det selv nu med lidt testning?Kristofferm sagde:
Jeg landede på 29/31 grader med omkring en halv grad plus/minus i diff. Der er jo ingen præcise vinkler i et hus fra 1951.K Kane sagde:
Vinklerne var også de samme hele vejen, det var en synsbedrag, at det skulle være noget andet. Der behøvedes lidt eder og nogle forkerte snit, før alt passede.
Overligger i plade havde nok været bekvemt at bruge, som Pumabjørnen anbefalede.
Klik her for at svare