3,824 læst ·
12 svar
4k læst
12 svar
Beregn laster for afveksling af bærende væg
Hej,
Vi har netop købt et rækkehus, hvor vi skal renovere køkken og stue og fjerne den bærende væg imellem på indgangsplan. Det er et 1,5 plans hus med kælder. Der er betonplade mellem kælder og indgangsplan og træbjælkelag mellem indgangsplan og overetage.
Vi har tænkt os at tage væggen ned, men opsætte ribber af eg, som vi håber kan bruges til at bære lidt af væggen sammen med en limtræsbjælke, som vi vil indfælde i bjælkelaget for en usynlig løsning. Så bliver der to åbninger i væggen i stedet, hvor vi håber at kunne bruge en mindre limtræsbjælke. Åbningerne vil blive ca. 170 cm hver, og ribberne vil optage ca. 170 cm mellem åbningerne. Der er ca. 4 m til ydervæggene på hver side af den bærende væg. Hvordan beregner man dimensionerne på dette? Hvad skal man tænke på, når man laver en sådan løsning? Nogen der har tips til en god konstruktør i Göteborg-området måske?
Vi har netop købt et rækkehus, hvor vi skal renovere køkken og stue og fjerne den bærende væg imellem på indgangsplan. Det er et 1,5 plans hus med kælder. Der er betonplade mellem kælder og indgangsplan og træbjælkelag mellem indgangsplan og overetage.
Vi har tænkt os at tage væggen ned, men opsætte ribber af eg, som vi håber kan bruges til at bære lidt af væggen sammen med en limtræsbjælke, som vi vil indfælde i bjælkelaget for en usynlig løsning. Så bliver der to åbninger i væggen i stedet, hvor vi håber at kunne bruge en mindre limtræsbjælke. Åbningerne vil blive ca. 170 cm hver, og ribberne vil optage ca. 170 cm mellem åbningerne. Der er ca. 4 m til ydervæggene på hver side af den bærende væg. Hvordan beregner man dimensionerne på dette? Hvad skal man tænke på, når man laver en sådan løsning? Nogen der har tips til en god konstruktør i Göteborg-området måske?
Ikke et svar på spørgsmålet, men - glem ikke at søge byggetilladelse...Maria92 sagde:
Hej,
Vi har lige købt et rækkehus, hvor vi skal renovere køkken og stue og fjerne den bærende væg imellem på indgangsplan. Det er et 1,5 plans hus med kælder. Det er betonplade mellem kælder og indgangsplan og træbjælkelag mellem indgangsplan og overetage.
Vi har tænkt at tage væggen ned men sætte egetræs ribber op, som vi håber kan bruges til at bære lidt af væggen sammen med limtræsbjælke, som vi tænkte at fælde ind i bjælkelaget til en usynlig løsning. Så vil der komme to åbninger i væggen i stedet, hvor vi håber at kunne bruge en mindre limtræsbjælke. Åbningerne bliver ca. 170 cm hver, og ribberne vil tage op omkring 170 cm mellem åbningerne. Det er ca. 4 m til ydervæggene på hver side af den bærende væg. Hvordan beregner man dimensionerne på dette? Hvad skal man tænke på, når man skal lave en sådan løsning? Nogen som har tips til en god konstruktør i Göteborgsområdet måske?
vedhæft tegninger til indlægget. De kyndige inden for konstruktion vil stille det som det første spørgsmål, og også hvor i landet det ligger. (snezone)
Her kommer lidt tegninger... Det ligger i Göteborg.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Det er gode forudsætninger for at kunne veksle af med tanke på, at det er både betonbjælkelag og betonvægge. Dog ser det svært ud at fælde ind en bjælke i bjælkelaget uden den bør desværre placeres under bjælkelaget.
Okay, hvad er det, der gør det svært? Det er træbjælkelag, som den skal indfældes i, betonen er i kælderen og væggen, der skal fjernes, er på indgangeniveau.B bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Sværhedsgraden ligger i, at der sker ret meget i det møde, bærende væg fra taget og indkommende bjælkelag fra siderne, og derefter at få en bjælke ind i dette. Det er ikke umuligt, men det kan let blive en omfattende operation sammenlignet med at lægge bjælken i taget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At indfælde bjælker i bjælkelaget er en rigtig god løsning, når man bygger nyt, men uegnet (dyrt og besværligt) når man bygger om. Med de aktuelle mål på huset tror jeg, der er forudsætninger for at komme ned i bjælkehøjde ved i stedet at gå op i bjælkevidde. I øvrigt konstaterer jeg, at det er klassiske Göteborgkontorer, der har tegnet og konstrueret: Celander, Forser, Lindgren samt Fredrik Stang Lund!
Klik her for at svare
