Hej!

Jeg har brug for hjælp til at beregne hvilken udstrakt last (q) jeg skal bruge, når jeg dimensionerer og vælger metode til at aflaste en bærende væg. Det drejer sig om en 1 1/2 plans villa, men med to bærende vægge i stueetagen ifølge skitse. Når jeg ved (q), kan jeg selv regne på resten, da jeg vil se, hvad forskellige planløsninger giver af alternativer på limtræ, HEA osv.

Diagram af hus med tre sektioner; centrale sektion markeret som "a" og to ydersektioner markeret som "b". Vinkel α vises på taget.

Egenvægt ydertag 0,65 kN/m2
Egenvægt gulvstrøer: 0,25 kN/m2 (let træstrøer)
Snezone 2

Usikker på normer og praksis når der er to bærende vægge (+ ydervægge)

Mvh
Fredrik

Er det lasten på vindbjælkernes gulvbjælker, du er ude efter? I så fald, hvordan bruges vinden?

J justusandersson sagde:
Er det belastningen på loftbjælkernes bjælker du er ude efter? I så fald hvordan bruges loftet?
Hej,

Det er belastningen på de bærende indervægge jeg er ude efter. Når jeg kender den (q) så kan jeg regne på lidt forskellige forslag som jeg har skitseret for at omlægge dele af de vægge. Hvis det havde været en enkelt bærende væg i stueetagen kunne jeg have beregnet (q), men jeg ved ikke om der er nogen særlig praksis for at regne når man har to bærende vægge (de med afstand "a" mellem sig) ifølge skitsen (altså belastningen q). Katteloftet er ikke i brug, og vil forblive sådan, der er ikke engang gulv i katteloftet. Huset er opført i -64, og har vandskuret murstensfacade/trækonstruktion på stueetagen og træpanel på 1/2 etage.

Mvh
Fredrik

Hver gulvbjælke kan betragtes som en bjælke med fire understøtninger. Den totale last som bjælken repræsenterer, fordeles på de fire understøtninger i overensstemmelse med det rødmarkerede.

Tegning af hus med tagvinkel α, opdelt i sektioner a og b. Rødmarkerede pile viser fordeling af lasten på bjælker med fire understøtninger.

Hej!

Tak for dit svar.

For at udtrykke det enkelt, når man beregner den udbredte last, antager man, at den er jævnt fordelt over de fire vægge, selvom b<a ifølge min skitse. F.eks. hvis vi har en total last fra tag og gulvbjælkelag på 100 N/m (i væggenes længderetning), skal hver væg betragtes som at bære 25 N/m, og følgelig er det 25 N/m, der er den dimensionerende udbredte last, og man behøver ikke tage hensyn til, at b<a.

Rent praktisk føles det ret naturligt, hvis man sammenligner med en "klassisk" 1 1/2 plans villa, som normalt har en bærende væg, hvor jeg i stedet har to parallelle (b+a+b = 9m). Det gør jo, at en potentiel omfordeling ikke betyder, at jeg skal op i 115x630 eller noget andet frygteligt stort, selvom jeg laver en ret stor omfordeling.

Har jeg opfattet det korrekt?

Med venlig hilsen
Fredrik

Nej, lasten er ikke jævnt fordelt på de fire vægge. Den skal fordeles i overensstemmelse med de røde streger, jeg tegnede.

Hej,

Det er mig, der fuldstændig mistolkede din skitse. Tak for hurtig feedback!

Mvh
Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.