Hejsa

Nu har jeg fået hjem X antal paller med skalblokke, som skal støbes på en betonfod. Muren, der bygges, bliver ca. 160 cm høj, og skalblokkene stables som lego, før de fyldes med mørtel. Min tanke var at dyvle den stående armering fast i den 15 cm tykke betonfod ved at bore 10 cm dybe huller med en diameter på 16 mm og placere 12 mm armering, som fastgøres med ekspanderbeton fin. Weber EXM702.

Nu til min overvejelse.

Ekspanderbetonen, som er fin og meget letflydende, vil søge sig ned i hullerne, som jeg borer til armeringen, men også ud i kanterne på skalblokkene og dækker så alle huller, hvor evt. fugt kan finde vej ud. Min bekymring nu er, at jeg får en fuldhøjde stablet mur med en masse regnvand i bunden før støbningen. Endnu værre hvis det fryser her lige nord for Stockholm, og vandet udvider sig og sprækker de nederste skalblokke.

Er det nok bare at dække toppen af muren med presenning i mellemtiden? Der står jo armeringsjern op før alt er færdigt!

Paller med indpakket skalblokke fra Benders til byggeprojekt, placeret på grusunderlag. Bygge med stablende skalblokke på en betonsokkel, delvist dækket af presenning, med synlige armeringsjern, omgivet af jord og træramme.

Du behøver vel ikke fylde de borede huller med så meget ekspanderbeton, at det flyder over. Det går jo også at bruge en eller anden form for fæstmasser i hullerne, typ Hilti-hit eller lignende fra andre producenter. Så er risikoen lille for, at du skal tætne noget.
Hvis det er tilbageværende vand, der ikke er frosset, gør det ikke så meget, når du derefter hælder betonen på. Risken er, hvis det fryser, for så bliver der hulrum efter det frosne vand, når betonen er hærdet og vandet tøet.

Jovist!

Iofs helt rigtigt, men med tanke på regn og alt det ekstraarbejde med at omhyggeligt rense hullet, inden jeg bruger fæstmasse på tube, tænkte jeg tage den enklere, billigere og hurtigere måde med ekspanderbeton. Jeg føler også, at det kan være en fordel at få skalblokken tæt, inden den endeligt fyldes.

Jeg tænker, det bliver et lag EXM702 i bunden på ca. 10 mm.

Måske skal jeg være lidt mere forsigtig med mængden af ekspanderbeton, så jeg kun forsøger at fylde hullerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.