Har lavet en pool af skalblokke. Fra starten var det meningen, at jeg skulle pudse indersiden og derefter lægge en liner i, men det blev så godt med skalblokkene, at jeg springer pudsningen over. Derimod vil jeg spartle først og fremmest samlingerne mellem blokkene. Blokkene synes at være lidt koniske, smallere i toppen, og nogle blokke er lidt skæve. Jeg har slebet det, som "stikker ud," men der er stadig lidt, der skal udfyldes, typisk 0 til 1 mm, maksimum 2 mm på nogle steder, og der er lidt mellemrum mellem blokkene nogle steder. Jeg har tidligere spartlet med "færdigblandet cementsparkel," som hærder hurtigt, men det har jeg ikke brug for. Så jeg prøvede i teknikrummet til poolen at spartle med almindelig cement og lidt vand. Det fungerer rigtig godt og er lettere at spartle med end færdigblandingen og desuden meget billigere. Jeg ved godt, at man skal påføre noget, der er blødere end underlaget, og formoder, at cement + vand bliver hårdere end betonen. Nu har det, jeg har prøvespartlet, været på i mere end en måned, og der er ingen problemer med det, men hvad sker der med tiden, og hvis det fryser, kan man jo undre sig. Nogen der har erfaring med dette?
Hej,B Bengt_Salmose sagde:Har lavet en pool af skalblokke. Fra begyndelsen var meningen, at jeg skulle pudse indersiden og derefter lægge en liner, men det blev så godt med skalblokkene, at jeg springer pudset over. Derimod vil jeg spartle i første omgang samlingerne mellem blokkene. Blokkene ser ud til at være lidt koniske, smallere i toppen, og nogle blokke er lidt skæve. Jeg har slebet det, der "stikker ud", ned, men der er stadig lidt, der skal fyldes op, typisk 0 til 1 mm, maks 2 mm på nogle steder, og der er lidt mellemrum mellem blokkene nogle gange.
Jeg har tidligere spartlet med "færdig cementspartel", som hærder hurtigt, men det har jeg ikke behov for.
Så jeg prøvede i teknikrummet til poolen at spartle med almindelig cement og lidt vand. Det fungerer rigtig godt og er lettere at spartle med end færdigspartellet og desuden meget billigere.
Jeg kender det der med, at man skal lægge noget på, der er blødere end underlaget og antager, at cement + vand bliver hårdere end betonen. Nu har det jeg provespartlede med, siddet i mere end en måned, og ser ingen problemer med det, men hvad sker der med tiden, og hvis det fryser, kan man jo undre.
Er der nogen, der har erfaring med dette?
Jeg er også i gang med at bygge pool med skalblokke. Hvordan gik det med dit spartlearbejde?
Det jeg spartlede inde i poolen gjorde jeg med Heydi Express, og jeg formoder, det sidder der. Er jo dækket med liner, så det går ikke at tjekke. Derimod indser jeg, at jeg nok ikke havde behøvet at spartle, for det havde nok ikke kunnet ses, at poolvæggene var lidt ujævne.
Det, som jeg spartlede med i teknikrummet, cement + lidt vand, har ikke løsnet mere end ét sted, og der er det en lidt større flis, der er gået af, stor som en hånd og en cm tyk, og så tykt spartlede jeg ikke. Mistænker, at det er vand, der er kommet ned i betonen og sprængt.
Det, som jeg spartlede med i teknikrummet, cement + lidt vand, har ikke løsnet mere end ét sted, og der er det en lidt større flis, der er gået af, stor som en hånd og en cm tyk, og så tykt spartlede jeg ikke. Mistænker, at det er vand, der er kommet ned i betonen og sprængt.
Klik her for at svare