Mit byggeprojekt (som heldigvis kun er i planlægningsstadiet) er helt gået i stå.
Jeg vil bygge en ladebygning på ca. 5,5 x 14 meter, hvor de første 7 meter skal være garage med opbevaringsloft ovenpå, og de andre 7 meter skal være en form for kontor med sovehems ovenpå.
Efter at have googlet lidt, blev det klart, at det skal være rammeværksspær, da jeg vil kunne udnytte rummet maksimalt. Desuden skal det være fritbærende, fordi jeg vil have en carport på den ene gavl og kunne køre en bil ind.
Så ringer jeg til en spærproducent og beder om følgende: Rammeværksspær, spændvidde 5360 mm, vinkel 41 grader, 400 mm forhøjet spærfod, snelastzone 1,5, bølget ståltag.
Spærproducenten meddeler, at det ikke er muligt at gøre dette fritbærende med konstruktionsvirke. Der skal være en støtte i midten, fx en limtræsbjælke, der er ret kraftig (tror han sagde 220 mm). Han har beregnet cc 1200 mm mellem spærene.
Så snakker jeg med tømreren, der siger, at det absolut ikke skulle være noget problem. Han byggede et lignende projekt for et stykke tid siden, som var lidt bredere og uden hverken limtræsbjælke eller bærende indervæg. Dog sagde han, at de lagde liggende bjælker med cc 400 mellem spærene...
Kan det være, at spærkonstruktøren kun har regnet på cc1200 spær og derfor ikke får bæreevnen til at gå op, mens hvis jeg havde sagt, at jeg kunne lægge yderligere bjælker mellem spærene, så havde det været okay?
Ellers forstår jeg ikke, hvordan man kan få så forskellige oplysninger. Der er masser af lader med opbevaringsloft, hvor jeg bor, og jeg er ret sikker på, at ingen af dem har en midterstøtte...
jeg er i gang med at projektere en garage på 6x8m, hvor jeg er nødt til at have en HEB140 under tagspærene 1200mm ind for at kunne have c24 220mm + en søjle et sted omkring midten.
tænkte at en HEB bjælke kan være god at have for at hænge en vogn til talje op i
jeg lægger bjælken under i stedet for i.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.