Antag følgende: En lille bro (5,5 m) skal bygges, skifersten på aludurk lægges op på to bjælker (VKR), som antages at være frit oplagte på oplag, der klarer alt.

Overbygning (skifer m.m.) vejer 1,1 ton = 11 kN delt på 5,5 m giver q= 11/5= 2 kN/m

Feltmoment qL2/8 giver (2*5,5^2)/8 = 7,56 kN/m Antag også en punktlast da et menneske, 100 kg 1 kN, skal kunne gå over broen: PL/4= 1*5,5/4= 1,375 kN/m

I alt altså 8,93 kN/m (???), delt på to bjælker er ca. 4,5 kN/m per bjælke. En VKR 40x40x3,2 har Wx= 5,11 og burde så gå fint, eller?

Er denne beregning korrekt? Man burde vel eventuelt tage med snebelastning 1,5 kN/m2, men spørgsmålet er, passer denne beregning/metodik? Nogen der kan? Broen skal ikke bygges.

Niclas W sagde:
Antag følgende: En lille bro (5,5m) skal bygges, skifersten på aludæk lægges op på to bjælker (VKR), som antages at være frit opstillet på understøtninger, der klarer alt.

Overbygning (skifer mm) vejer 1,1 ton = 11kN delt på 5,5m giver q= 11/5= 2kN/m

Feltmoment qL2/8 giver (2*5,5^2)/8 = 7,56kNm
Antag også en punktlast da en person, 100kg 1kN, skal kunne gå over broen:
PL/4= 1*5,5/4= 1,375kNm
I alt altså 8,93 kNm (???), delt på to bjælker er ca 4,5kNm per bjælke. En VKR 40x40x3,2 har Wx= 5.11 og burde så gå fint eller?

Er denne beregning korrekt? Man burde vel evt. tage med snelast 1,5kN/m2, men spørgsmålet er, stemmer denne beregning/metode? Nogen der kan?
Broen skal ikke bygges.
En lille første bemærkning mens jeg tænker videre:
Moment angives i kNm
kN/m er en linjelast

Tænker lidt på dit belastningstilfælde:
Man kan ikke forudsætte, at en sådan bro med den længde kun belastes af én person.
Du skal øge den nyttige belastning betydeligt. Mindst til 2 kN/m2 som man har for dæk. Kan nok forestille mig, at du bør tage endnu lidt mere, folk kan jo meget vel tænkes at stille sig tæt sammen på en bro for at kigge på fiskene eller vandets strømmende.

Din beregning med dit belastningstilfælde og to stk. VKR 40x40x3,2 giver i øvrigt en rimelig spænding på stålet.

Moment= kNm, sandt

Efter lidt efterforskning så løses vel det nødvendige Wx på søgt bjælke ud ved at man dividerer Maksmomentet med stålets strækgrænse? Så er det for mig et virvar med forskellige multiplikatorer mm når man søger i ståltabeller....

Niclas W sagde:
Moment= kNm, sandt

Efter lidt efterforskning så løses vel erfoderligt Wx på søgt bjælke ud ved at man dividerer Maxmomentet med stålets strækgrænse? Så er det for mig et virvar med forskellige multipler mm når man søger i stål tabeller....
Ikke strækgrænse???
Det værdi er for højt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.