Hej, som nævnt ovenfor vil jeg hæve tagbjælkerne i stalden til den højere op på billedet for at få en større lofthøjde. Stalden er ca. 8x8 meter. Hvordan ville I rette op?

• Loftet af en stald med synlige træbjælker og et bølgeblikstag. Træbjælkerne ønskes hævet for at øge loftshøjden.
Det korte svar er, at jeg ville ikke have gjort det overhovedet.
Tagkonstruktion i træ med farvet linjeindikering for at illustrere trykkræfter. Blå linjer viser tryk oppefra, orange linjer viser tryk udad.
Jeg har farvelagt dit billede for at vise på kræfterne. Blåt er tryk ovenfra, og du kan se, at det hele, både hele tagstolen og remmen, i sidste ende hviler på netop den bjælke, som du vil fjerne ved at "regla op" noget et eller andet sted. Orange viser tryk udad, og de, der er markeret med orange, holder væggene sammen og forhindrer dem i at skride ud. Konstruktionen fungerer som helhed, så derfor er det meget svært bare at ændre en komponent.
Hvis lofthøjde er meget vigtigt, er der nok egentlig kun to løsninger, byg nyt med ønsket lofthøjde eller få mindre heste (jeg har en fornemmelse af, at kravet til lofthøjde står i proportion med stangmål).

Tak, ja jeg har styr på hvilke mål jeg skal have i lofthøjde for hestene, derfor mit spørgsmål om det er muligt at ændre, da lofthøjden ikke er tilstrækkelig som den er nu.

Mit håb er at flytte op/sætte nye bjælker, der holder væggene til den mindre orange lidt højere op. Det drejer sig i alt om 3 bjælker på de 8 m.

Men altså, du kan ikke erstatte en 8 meter lang bjælke som måske er af dimensionen 10 tommer × 10 tommer med "nogle regler".

Vi må tilkalde vores broder @heimlaga i spørgsmålet!

H Hygges sagde:
Tak, ja jeg har styr på de mål, jeg har brug for i lofthøjde for hestene, deraf mit spørgsmål om det er muligt at ændre, da lofthøjden ikke rækker som den er nu.

Min forhåbning er at flytte op/sætte nye reglar som holder ind væggene til den mindre orange lidt højere op. Det handler totalt om 3 stk bjælker på de 8 m.
Hæv taget i stedet og byg nye, højere vægge.

H Hygges sagde:
Hej, som nævnt ovenfor vil jeg hæve tagbjælkerne i stalden til den højere op på billedet for at få en højere taghøjde. Stalden er ca. 8x8 meter. Hvordan havde I tænkt jer at bygge det op?
De røde stolper på billedet kan foreslåes at blive skiftet til længere i samme tykkelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.