Nu skal vi beklæde vores bjelke, en H-bjelke der bærer overetagen.
Den bygger 10-12 cm nedenfor loftgipsen, men vi er ikke helt sikre på, hvordan vi skal gå videre?
Jeg hørte gips fra nogen, men det føles skrøbeligt, let at ramme ind i, hvis man flytter på noget f.eks.
Forslag, tips og gerne billeder ønskes!
mvh
Peter

Hmm... en sådan bjælke *må* man vel ikke beklæde, som man vil (men den skal beklædes). Der findes antageligvis nogle regler omkring brandsikring, man skal følge? Antageligvis er gips derfor den bedste løsning.

Gips til brandsikring er en god tanke, men formelt tror jeg ikke, det er nødvendigt i et enfamiliehus. Jeg har på fornemmelsen, at kravet gælder mellem brandceller. Og det har man oftest ikke andet end mellem garage og boligsdel, eller mellem forskellige lejligheder i et hus.

hempularen sagde:
Gips til brandsikring er en god tanke, men formelt tror jeg ikke, at det er nødvendigt i et enfamiliehus. Jeg mener, at kravet gælder mellem brandceller. Og det har man oftest ikke andet end mellem garage og boligdelen, eller mellem forskellige lejligheder i et hus.
Ok, jeg havde for mig, at det gjaldt bærende dele uanset om det er et småhus eller ej. Jeg har f.eks. en bjælke i garagen, som etageadskillelsen hviler på, og den burde der nok være gips på. Hvis det brænder i garagen, er der risiko for, at halvdelen af huset falder ned i garagen...

Der findes brandbeskyttelsesmaling, der svulmer op ved varme og danner et isolerende lag. Alternativ til at beklæde med plader.

ClasseClas
greenbay sagde:
Nu skal vi klæde vores bjælke, en H-bjælke som bærer overetagen.
Den bygger 10-12 cm nedenfor loftsgipsen, men vi er ikke helt sikre på, hvordan vi går videre?
Jeg hørte gips fra nogen, men det føles skrøbeligt, let at ramme hvis man flytter noget fx.
Forslag, tips og gerne billeder ønskes!
mvh
Peter
Hej, min tømrer brugte 90 graders metalprofiler og byggede en kasse af gips. Helt OK for mig!

Man skal også tænke på eventuelle røgdykkere. Der findes nok ingen konstruktionsdetalje, der har forårsaget flere dødsfald blandt brandmænd end jernbjælker.

Det er forbløffende, at de overhovedet får bruges ved boligbebyggelse.

Jeg vil gerne takke byggefirmaet for et konkret tip "kottla mellem flangerne...".
Du har altså krydsfiner og 2 lag gips udenpå det?
Skal jeg lægge isolering inde i kassen, for brandsikringen, og eventuel lydisolering?
Hvordan fastgør jeg kottlingerne, montagelim?

Er det helt forbudt at beklæde med panel, fx finhøvlet? Udenpå krydsfiner + 1 lag gips?

Til jer andre må jeg desværre nok sige; Læs spørgsmålet!
Hvor mange har panel i loftet? Vi har gips i hele loftet, men vil hellere have træ rundt om denne bjælke.

mvh
Peter

• Synes
Pajenjohan
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.