Jeg er ved at bygge vores terrasse om og har fjernet en søjle, der har været placeret ovenpå plinten i billedet, som skulle udskiftes alternativt ikke have den der.
Så jeg undrer mig over, om der behøver at være en søjle her, eller om man kan klare sig uden den, uden at det medfører mere nedhæng og risiko for sammenstyrtning.
Tagsnittet forlænges altså med ca. 120 cm

Bjælkerne i taget er 2stk 70*200

• Rødmalet hus med træveranda under ombygning, mangler en bærende stolpe, set foran gruset fundament og haveindretning.
  • Rødmalet hus med en halvfærdig terrasse, stige op ad væggen. En plint uden pelare, byggeudstyr og træmaterialer ligger på græsset.
Åbningen er totalt 4,35m

Hvis lasten på bjælken er mindre end 2 kN (ca. 200 kg) per meter fungerer det. Det føles lidt tvivlsomt, men taghældning, snelastzone og konstruktion i øvrigt afgør. En forøgelse af bjælkens spændvidde fra 3,15 til 4,35 meter er stor. Generelt bør man regne med, at en sådan ændring også kræver en kraftigere bjælke.

Tak for svaret, hælder nok mod at sætte en pelare op alligevel for at være på den sikre side da

Hvis du ikke ønsker at fordybe dig i beregninger, er det nok den enkleste foranstaltning.

Vi gjorde en lignende ændring og satte simpelthen en fed limtræsbjælke (295x120 tror jeg) under tagfoden. Efterlod beregningerne til en ingeniør. Blev skidegodt. Det er helt klart værd at fjerne søjlen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.