Jeg er ude efter lidt råd. Da jeg købte huset for ca. 17 år siden, rådede inspektøren mig til, at det nok var på tide at fuge om skorstenen. Jeg havde tænkt, at det skulle gøres i år (… bedre sent end aldrig). Men når jeg mærker på fugerne, er de stabile og ingen tendens til at smuldre. Den har stået siden huset blev bygget i 1953, så vidt jeg ved. Bør noget gøres, eller er det bedre at lade den være?

• Rød mursten skorsten med stabil mørtel på tag med røde teglsten under blå himmel, omgivet af træer.
  • Murstensskorsten på husets tag, viser tydeligt mørtel og tegloverflader under sollys, omgivet af træer og et rødt tag.
Måske menes med indersiden af kanalen

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Tja, jeg tror han mente ydersiden. Her er nogle billeder af den øvre del af indersiden. Med din kommentar tænker jeg, at du ikke synes ydersiden ser så dårlig ud?

• Murstensskorsten med synlig åbning på toppen, taget ovenfra mod en baggrund med rødt tag og have.
  • Murværk med ujævnt stablede mursten og en rød tegltag i baggrunden.
  • Øverste del af indersiden af en skorsten med sorte mursten, let slitage synligt. Tages ovenfra med fokus på teksturen og murværkets tilstand.
  • Øverste del af murværkets inderside med slidt og ujævn cement.
Ikke så slemt det der kan ses, har I talt med skorstensfejeren om at inspicere skorstenen. Koster ikke mange kroner. Så det med ydersiden af den, spørg en plåtis hvad det ville koste at beklæde den med plåt, efter et sådant arbejde kan I glemme skorstenen i maaaange år. Vejr og vind kommer ikke til den.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Ser ud som om der mangler en del fugemasse nogle steder og at den er ved at smuldre. Kigger man på dette billede ville jeg nok begynde at overveje at fuge om, i det mindste den side.
Rød murstensskorsten med manglende fugning og forvitringstegn, taget oppefra på et tag med orange tegl.

Min skorsten så ud omtrent som denne, når det regnede kraftigt lækkede der vand ind, lappede og reparerede det værste og beklædte den derefter med metal.

J jonaserik sagde:
Ikke så slemt det som ses, har I talt med skorstensfejeren om at besigtige skorstenen. Koster ikke mange kroner. Så det med udsiden på den, spørg en blikkenslager hvad det skulle koste at dække den med metal, efter et sådant arbejde kan I glemme skorstenen i maaaange år. Vejr og vind kommer ikke til den.
Skorstensfejeren kommer jo her med jævne mellemrum og bemærker vel i forbindelse med det, hvis der er noget som ikke står rigtigt til, tænker jeg. Men du mener, at de kan udføre en mere grundig besigtning. Det har jeg aldrig tænkt på at spørge om. Det skal jeg undersøge.

• Synes
Sören_D
  • Laddar…
G Ganescha sagde:
Ser ud, som om der mangler en del fuge nogle steder, og at den er ved at smuldre. Kigger man på dette billede, ville jeg nok begynde at overveje at fuge om, i hvert fald den side.
[billede]

Min skorsten så ud omtrent som denne, når det var slagregn, så trængte der vand ind, lappede og reparerede det værste og beklædte den så med plade.
Hvordan opdagede du lækagen?

S Stina Hagman sagde:
Hvordan opdagede du lækagen?
Der løb vand ind på kattvinden. Det tog et stykke tid, før jeg forstod, hvad det skyldtes. Skiftede tagsten, fikset pap ved skorstenen, fugede om ved metalforbindelser osv. Synes mine fuger så godt ud også, så mistænkte ikke dem først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.