3,166 læst ·
19 svar
3k læst
19 svar
Behøver dette aflastning?
Hvis du forestiller dig, at du lægger en planke liggende mellem to bukke, og trykker den nedad på midten, og derefter rejser planken på højkant og trykker den nedad på samme måde. I hvilket tilfælde vil den være stærkest, dvs. holde imod bedst?R ravve007 sagde:Ok tak, så må jeg fortsætte min jagt!
Trods at jeg er ingeniør så finder jeg det svært at forstå hvordan højden kan spille nogen rolle. Jeg troede at højden (= delen som går lodret) sikrer at det ikke raser "fremad" resp. "bagud", og den flade delen (= delen som går vandret) er den som bærer vægten "nedad".
Men så er det altså ikke?
Håber man begriber hvad jeg mener?![]()
Tag en lineal og bøj liggende henholdsvis stående, så mærker du forskellen.R ravve007 sagde:Ok tak, så må jeg fortsætte min jagt!
Selvom jeg er ingeniør, finder jeg det svært at forstå, hvordan højden kan spille nogen rolle. Jeg troede, at højden (= delen som går lodret) sørger for, at det ikke vælter "fremad" henholdsvis "bagud", og den flade del (= delen som går vandret) er den, der bærer vægten "nedad".
Men sådan er det altså ikke?
Håber man forstår, hvad jeg mener?![]()
Tak, jeg forstår lighederne med bukken og linealen, men det får mig til at tænke, at jeg må have misforstået, hvordan vinkeljernet skal fastgøres. Den ene side af vinkeljernet (lodrette side) kommer jo ikke til at bære noget, dvs der er intet direkte over den....vel? ah jeg må lyde mega-forvirret 
Ps jeg er ingeniør inden for datateknik, til mit forsvar
Ps jeg er ingeniør inden for datateknik, til mit forsvar
Det bærer på den horisontale overflade, og kraften flyttes til den vertikale, det som er det gode ved vinkeljernet.R ravve007 sagde:Tak, jeg forstår sammenligningerne med bukke og lineal, men det får mig til at tænke, at jeg må have misforstået, hvordan vinkeljernet skal fastgøres.
Den ene side af vinkeljernet (lodret side) bærer jo ikke noget, dvs der er intet direkte over den...vel? ah jeg må lyde super-forvirret
Ps jeg er ingeniør inden for datateknik, til mit forsvar![]()
Klik her for at svare