Renoverer kælderen og har lavet et hul i en bærende væg, der går midt i huset, langs med hele huset.
Væggen er 11 meter lang og 22 cm bred. Hullet, som jeg tog op, er 1 meter i bredden og kommer næsten i midten af væggen, dvs. ca. 5 meter fra hullet til hver side af væggen.
Jeg har ikke støttet op med noget, men overvejer, om det er bedst at gøre det, hvad tror I?
Jeg undgår det helst, men er bekymret for, at det kan medføre problemer med tiden (sne osv.)?
Hvis der er brug for opstøtning, er det klogest med en lodret bjælke på hver side af åbningen samt en vandret bjælke, der går mellem dem?
Eller skal jeg skippe bjælken på siderne og i stedet gå med en vandret bjælke, der hviler på den eksisterende væg (skal i så fald lave hul til bjælken, hvilket ikke er særlig let).
Modtager gerne jeres tanker!
Væggen er 11 meter lang og 22 cm bred. Hullet, som jeg tog op, er 1 meter i bredden og kommer næsten i midten af væggen, dvs. ca. 5 meter fra hullet til hver side af væggen.
Jeg har ikke støttet op med noget, men overvejer, om det er bedst at gøre det, hvad tror I?
Jeg undgår det helst, men er bekymret for, at det kan medføre problemer med tiden (sne osv.)?
Hvis der er brug for opstøtning, er det klogest med en lodret bjælke på hver side af åbningen samt en vandret bjælke, der går mellem dem?
Eller skal jeg skippe bjælken på siderne og i stedet gå med en vandret bjælke, der hviler på den eksisterende væg (skal i så fald lave hul til bjælken, hvilket ikke er særlig let).
Modtager gerne jeres tanker!
Er det et støbt dæk ovenpå?
Hvisså er det sandsynligvis ikke nødvendigt med et så lille hul.
Hvad findes der ovenpå? Villa?
En almindelig metode er at bruge vinkeljern, og sætte det i udskæringen, rundt om hjørnet på begge sider.
Jernene skal være ca. 20 cm længere end hullet, og man plejer at banke fugen lidt ud, så der bliver en understøtning der.
Hvisså er det sandsynligvis ikke nødvendigt med et så lille hul.
Hvad findes der ovenpå? Villa?
En almindelig metode er at bruge vinkeljern, og sætte det i udskæringen, rundt om hjørnet på begge sider.
Jernene skal være ca. 20 cm længere end hullet, og man plejer at banke fugen lidt ud, så der bliver en understøtning der.
@larsbj tak for svaret!
Ja det er støbt etagedæk, ikke helt sikker men det ser støbt ud i hvert fald
Jeg tager gerne det sikre før det usikre, men forstod ikke rigtig din beskrivelse med vinkeljern. Forklarer gerne mere
Mener du, at man undlader de lodrette bjælker og kun har en vandret, som på en eller anden måde holdes oppe af vinkeljern?
Ja det er støbt etagedæk, ikke helt sikker men det ser støbt ud i hvert fald
Jeg tager gerne det sikre før det usikre, men forstod ikke rigtig din beskrivelse med vinkeljern. Forklarer gerne mere
Mener du, at man undlader de lodrette bjælker og kun har en vandret, som på en eller anden måde holdes oppe af vinkeljern?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Sådant skal man helst overveje inden man tager vinkelsliberen frem... Det ses på det første billede, at det er en støbt hvælving. Af detaljerne at dømme gætter jeg på, at huset er bygget i 50'erne. Det handler nok mest om at sikre resten af den murede væg. Du kan skone åbningen med vinkelstål for eksempel. Havde åbningen været der fra starten, ville der have ligget armeringsstål mellem de øverste skifter af betonghålsten.
Man lægger vinkeljern, så stenene står på den ene del, og den anden del går op på siden/ væggen. Så det bliver rundt om hjørnet af de sten, der er tilbage.R ravve007 sagde:@larsbj tak for svaret!
Ja det er støbt bjælkelag, ikke helt sikker men det ser støbt ud i hvert fald
Jeg tager gerne det sikre før det usikre, men forstod ikke rigtig din beskrivelse med vinkeljern. Forklar gerne mere
Mener du, at man skipper de lodrette bjælker og kun har en vandret, som på en eller anden måde holdes oppe af vinkeljern?
Hej, tak for den mesterlige beskrivelse, og alle andre svar selvfølgelig 
Jeg har været nødt til at pause men skal tage mig af dette i morgen
Så jagten bliver på en vinkeljern, tykkelse omkring 10mm hvis den skal kunne gå ind i fugen, right?
Tak igen!
Jeg har været nødt til at pause men skal tage mig af dette i morgen
Så jagten bliver på en vinkeljern, tykkelse omkring 10mm hvis den skal kunne gå ind i fugen, right?
Tak igen!
Vinkeljern 70x70 synes svært at finde i de store lokale kæder. Er det en jernhandel, man skal besøge?
Biltema havde 40x40, hvis jeg ikke husker forkert, det bliver nok for spinkelt.
Er det ellers et alternativ at bruge fladstang dvs. ikke vinklet, måske duer det alligevel?
Biltema havde 40x40, hvis jeg ikke husker forkert, det bliver nok for spinkelt.
Er det ellers et alternativ at bruge fladstang dvs. ikke vinklet, måske duer det alligevel?
Ok tak, så må jeg fortsætte min jagt!
Trods at jeg er ingeniør, finder jeg det svært at forstå, hvordan højden kan spille en rolle. Jeg troede, at højden (= delen som går lodret) sørger for, at det ikke falder "fremad" hhv. "bagud", og den flade del (= delen som går vandret) er den, som bærer vægten "nedad".
Men så er det altså ikke?
Håber man forstår, hvad jeg mener?
Trods at jeg er ingeniør, finder jeg det svært at forstå, hvordan højden kan spille en rolle. Jeg troede, at højden (= delen som går lodret) sørger for, at det ikke falder "fremad" hhv. "bagud", og den flade del (= delen som går vandret) er den, som bærer vægten "nedad".
Men så er det altså ikke?
Håber man forstår, hvad jeg mener?
Det er ikke let at huske alt. Måske gik du glip af kurset med styrkelære? Her er lidt til at friske viden op med: https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdfR ravve007 sagde:Ok tak, så må jeg fortsætte min jagt!
Trods at jeg er ingeniør, finder jeg det svært at forstå, hvordan højden kan spille en rolle. Jeg troede, at højden (= delen der går lodret) sørger for, at det ikke raster "fremad" hhv. "bagud", og den flade del (= delen der går vandret) er den, der bærer vægten "nedad".
Men sådan er det altså ikke?
Håber man forstår, hvad jeg mener?![]()







