Jeg er i gang med at renovere en balkon, og jeg skal kun beholde gulvbjælkerne af træet. Består af 4 gulvbjælker, der stikker ud fra væggen, med en tilsvarende vinkelret, så det danner en "ramme". De er overdækket med plade længst inde ved væggen, og når jeg mærker på dem med en kniv, føles det tørt og fint. Udover pladen ligger der en smal strimmel med en (stort set ødelagt) tynd pap, skåret langs hver bjælke. Huset er fra 60'erne.
En nærbillede af en træbjælke med pladebeklædning, delvist dækket af alger. Synlige mursten i baggrunden, del af balkonrenovering.
De har en del alger på sig, så jeg har skrubbet ydersiden med en almindelig børste og vand, og dermed har jeg også fjernet lidt af den mørkebrune farve.
Træbjælker på en balkon med metallbeslag og nogle synlige alger. Bjælkerne er ved siden af en murstensvæg og er del af et renoveringsprojekt.
Jeg antager, at de er trykimprægneret på en eller anden måde (muligvis kun yderst, hvis det er teknisk muligt), og også at de er laseret eller noget i den dur.

Hvad bør jeg gøre med dem?

Min plan var først og fremmest at børste de resterende alger væk. Så talte vi om at lægge et lag grundolie. Og så antager jeg, at jeg skal prøve at finde en tilsvarende pap?

Har jeg den rigtige plan? Er den manglende farve et problem eller blot æstetisk? Virker det med en hvilken som helst lasur, hvis jeg vil ordne det? Skal man forsøge at fylde nogle af de gamle sømhuller? Noget andet, jeg bør overveje?

I begyndelsen af 1960'erne var trykimprægnering ikke en almindeligt anvendt metode. Jeg tror ikke, at dine altanbjælker er behandlet på den måde. Derimod har man sikkert anvendt en form for rådforebyggende behandling, som f.eks. Cuprinol, som man har påstrøget. Bjælkerne har klaret sig af andre årsager: meget godt tømmer fra starten, veludført inddækning (kobber) tæt ved facaden og paptopdækning. Bjælkerne er antageligt sammensat med mellemgulvets bjælker inde i huset. At udskifte dem er en meget stor opgave, så det er godt, hvis de er sunde.

Egnede foranstaltninger: Kontroller grundigt med en tynd skarp kniv på flere punkter, at træet er sundt. Børst rent. Olier ind med en olie, der kan trænge godt ind. Brug ingen moderne malinger, der kan lukke fugt inde. Læg ny tagpap på bjælkerens overside. Tjek direkte med papproducenten, som Mataki eller Icopal f.eks., hvad de anbefaler.

Den rigtige type maling kan hjælpe med at beskytte træet mod nedbrydning pga. UV-stråling. Forkert type maling fremskynder nedbrydningen. Oliebaseret lasur med en vis mængde pigment og slamfarve (som Falurød, selv om den ikke behøver at være rød) bør kunne fungere. Det bedste ville være, hvis selve dæksbrædderne kunne fastgøres uden sømhuller oppefra. Gamle sømhuller, der skjules af ny pap, behøver ikke spartles.

• Synes
Alko og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.