Har en overdækket gang ind til huset bygget i træ med tag af råspont med pap på og kobberplade på siderne. Den skal nu renoveres, da en del af de bærende bjælker (uhøvlet 50x250mm) er i dårlig stand.
Jeg har fjernet kobberpladerne, da det ikke længere var tæt, og der kom blade, vand mm. ind, hvilket har forårsaget skader på træbjælkerne. Da pappen på taget skal skiftes til foråret, har jeg brug for at behandle de bjælker, der stadig er i god stand, med noget midlertidigt, da de nu er ubeskyttede.
Når renoveringen er færdig, vil bjælkerne ikke længere være synlige, så det behøver ikke at være pænt; det vigtige er, at det giver fugt- og mugbeskyttelse og ikke behøver males over.
Rå linolie er hvad jeg bruger i lignende situationer.
Findes mig bekendt ingen svamp som kan lide linolie.
Roslagsmahogni som du har tænkt fungerer også, men tjæren kan lugte lidt når solen skinner på, noget el nogle år efter behandlingen. Kommer jo an på om du synes det er ok el ej. Jeg synes tjære lugter godt, og udendørs er det normalt ikke noget problem.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.