Hej kære Byggahus.se!

Vi er i gang med at bygge et 25 kvm stort komplementbeboelseshus med loft. Men vi har nogle overvejelser omkring, hvordan tagkonstruktionen skal se ud for at opnå så meget loftshøjde som muligt i loftet.

AREAL: 25 kvm (4 x 6,25m)
RYGNINGSHØJDE: 4 meter
TAGHÆLDNING: 15 grader

Bygningstegning af et 25 kvm komplementhus med loft, viser facade og grundplan med køkken og badeværelse. Nockhøjde 4 m, taghældning 15 grader.

RYGNINGBJÆLKE eller TAGSPÆR er to alternativer.

Tak såå meget for hjælp!! :);)

Diagrammer og modeller af tagkonstruktioner til et 25 kvm komplementbostad med limtræsbjælker og forskellige tagåse, detaljeret med mål og skitser.
3D-tegning af komplementbostadshus' tagkonstruktion med takåse-design. Viser indvendige bjælker og loftsdetaljer i strukturen.

Fjern venligst denne tråd, jeg har åbenbart ved en fejl postet i det forkerte forum.

Trist at man klager på et frit forum, at man venter 8 timer og derefter bliver sur over, at man ikke har fået svar. Jeg har svært ved at forstå spørgsmålet, men jeg er ingen konstruktør. Masser af fine billeder, men vanskeligt for mig at danne mig en opfattelse af, hvad de skal vise.

eh hva? Jeg mente "underkategori" som i forum.

Havde jeg klaget på forumet, havde jeg vel skrevet det meget tydeligere.

Haha, at folk ikke læser, før de kommenterer.

Kør på 45 graders taghældning og limträbalk i kip. Absolut den bedste måde, hvis man vil have plads og højde.

Pulpettag med 3 grader må da være det bedste

Pulttag = Frygteligt grimt.

Byggehøjden skaber problemer. 4 meter er ikke meget. Den måles fra jordoverfladen. Skal du følge Marres råd, må du grave pladen en meter ned i jorden. Det bliver lidt som at gå ned i en hyggelig jordkælder. Gør du det, får du et loft med ståhøjde. Har klar potentiale, hvis du spørger mig. Sjovt med overraskende løsninger, som ingen forventer. Torvtak så forsvinder hele huset visuelt for at åbne sig op, når man træder gennem døren. Sjovt.

mvh Findus

Marre666 sagde:
Pulpettak = Frygteligt grimt.
Alle er vi forskellige men at sige, at det er grimt, er jeg ikke enig i.

Absolut smag er forskellig, hvilket er godt.

Har dog meget svært ved det der kasseformede, vil være arkitekttegnet hus. Ser kun B ud ifølge mig. Hvis det er tilfældet, skal det være et virkelig kostbart arkitekttegnet hus, hvor alt følger en tråd.mm eller et klassisk hus.

4m er jo ikke så meget, nockbalk eller lave spær med kun plade i nockvinklen? Hvor meget isolering tænker du at have?

Pulpet er nok den bedste løsning dog ;)

Som isolering i taget tænkte vi have PIR på 225mm som åbenbart bør være nok.

Nokbjælke, tagspær eller tagstol eller en anden mulighed?

Er der nogen af jer, der kender en billig konstruktør, man kan hyre? De fleste synes at tro, de bygger en villa og vil have 30.000kr+

Tak så meget for svar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.