Hej!

Jeg skal bygge et loft i et rum i en betonbygning. Rummet er 5 meter bredt og 6 meter langt. Da 5 meter bliver for langt for almindelige spær, havde jeg tænkt mig at sætte en limtræsbjælke mellem langsiderne, så spærrene kun behøver at blive 3 meter lange. Loftet skal kun bære ca. 40 cm isolering.

Hvordan fastgør jeg bedst enderne på limtræsbjælken mod betonen? Findes der nogle rigtig grove vinkeljern, så jeg så kan sætte gennemgående gevindstang gennem betonvæggen samt gevindstang gennem limtræsbjælken?

Er en 315x90 limtræsbjælke fra byggmax tilstrækkelig?

For øvrigt byder jeg mig selv velkommen til dette fremragende forum!

Mvh

Hej og velkommen til forumet.

Det føles rent spontant som om det er meget unødvendigt at bruge limtræsbjælker her. Er der ikke allerede et tag? Kan du ikke bare sætte en stiver mod det gamle tag ned til dit nye loft, så du slipper for limtræsbjælkerne?

Uanset svaret på ovenstående, tror jeg faktisk, at du ville kunne klare det der uden limtræ alligevel, belastningen bliver jo kun lidt isolering, plus egenvægten. Skal du have et glat gipstag, er der dog risiko for revner i samlingerne, men med træpanel eller lignende i loftet fungerer det garanteret, nedbøjningen vil blive minimal, selv på 5 meter.

Tak for velkomsten!

Målte op igen, og det er 5,52 m, som limtræsbjælken skulle behøve at blive.

Problemet med at fæstne i det gamle tag er, at det er letvægtsbetonmoduler, der har fået så mange frostsprængninger, at det snart giver efter. Skal udskifte hele taget i fremtiden, og da vil jeg stadig have min varme isolerede del, mens arbejdet pågår.

Vil dog minimere risikoen for at få nedhæng.

Det er måske en smule langt for almindelige 45x220. Vil du spare lidt penge, kan du jo bygge en egen lådbalk.

Infæstning i beton er jeg for dårlig til at svare på. Spontant føles det som om, du har brug for en slags oplag. En solid bæringsko eller en regel.

jeg ville have brugt træregler, måske 45x170 på cc 1200mm. jeg har spændvidde på 5,45m i mellembjælkelaget over køkkenet. det gik uden limtræsbjælke, 3 stk 45x220 på hver cc900mm + en 45x220 imellem. men I behøver jo ikke dimensionere for at bo på indersiden af loftet:)

Ja så måske det kan være nok, hvis man bruger
"REGELVIRKE K24 45X245"
cc 600mm

Det er godt nok dejligt at slippe for en limtræsbjælke. Forenkler arbejdet

Hvorfor ikke limtræ 45x245, det er stærkere end regeltræ og prisen kan være hugget som stucket.
Reglar i disse dimensioner er ikke billigt.
Men du må nok tage direkte kontakt med producenten, og så får du hjælp med dimensioneringen.

Protte

om I reglar op cc600 med 45x245 c24 for at bære et innertak så behøver I ikke være bekymret om det skal holde i hvert fald, men det bliver måske unødvendigt dyrt med det materialevalg?

Jeg forstår ikke, hvad spørgsmålet er? Kan du prøve at beskrive mere i detalje, hvad du forsøger at løse.

Skal du bare dimensionere for at det skal "holde", så er det garanteret nok med 45x70! Det vil bue ret meget, men gå i stykker gør det næppe!

I dette tilfælde handler det vel snarere om et glatspartlet gipstag der risikerer at sprække i samlingerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.