5,676 læst ·
3 svar
6k læst
3 svar
Bedste måde at dække en indendørs murstensmur?
Hej!
Jeg har en rå, ret ujævn murstensvæg i min lejlighed, som jeg gerne vil lukke til og male med almindelig vægmaling, men jeg har svært ved at finde information om, hvordan man bedst gør. Jeg har stort set ingen erfaring med renovering og lignende arbejde, men de alternativer, jeg kan komme i tanke om, er at sætte gipsplader på reglar alternativt at pudse væggen. Måske kunne man også fuldspartle? Er der nogen med erfaring med lignende arbejde, der ved, hvilket alternativ der er at foretrække, har nogle fordele/ulemper, der er gode at tænke over, eller har en anden input?
Det er værd at nævne, at jeg sandsynligvis ikke kommer til at udføre arbejdet selv, men jeg vil gerne have en idé om fordele og ulemper ved forskellige alternativer, inden jeg kontakter håndværkere.
Tak!
Jeg har en rå, ret ujævn murstensvæg i min lejlighed, som jeg gerne vil lukke til og male med almindelig vægmaling, men jeg har svært ved at finde information om, hvordan man bedst gør. Jeg har stort set ingen erfaring med renovering og lignende arbejde, men de alternativer, jeg kan komme i tanke om, er at sætte gipsplader på reglar alternativt at pudse væggen. Måske kunne man også fuldspartle? Er der nogen med erfaring med lignende arbejde, der ved, hvilket alternativ der er at foretrække, har nogle fordele/ulemper, der er gode at tænke over, eller har en anden input?
Det er værd at nævne, at jeg sandsynligvis ikke kommer til at udføre arbejdet selv, men jeg vil gerne have en idé om fordele og ulemper ved forskellige alternativer, inden jeg kontakter håndværkere.
Tak!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hej @cstj , velkommen til Bygge Hus-forumet!C cstj sagde:
Hvis jeg skulle have gjort dette selv, ville jeg have skruet op med f.eks. 45x45 mm regler, og lagt under, hvor det er nødvendigt på grund af murvæggen er så ujævn.
Og så sat spånplader op og malet eller tapetseret.
(Jeg er selv uvant med at arbejde med gips, men for den, der kan, er gips måske bedre)
Men det afhænger naturligvis af, hvor meget af rummets dybde du kan ofre.
Jeg tror dog, at dette bliver billigere (og lettere at gøre selv) end at pudse.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 indlæg
Jeg ville have lægtet op og brugt osb + gips, så man slipper for at bekymre sig, når man hænger ting op på væggen.C cstj sagde:Hej!
Jeg har en rå, ret ujævn, murstensvæg i min lejlighed, som jeg gerne vil lukke og male med almindelig vægmaling, men jeg har svært ved at finde information om, hvordan man bedst gør det. Jeg har stort set ingen erfaring med renovering og lignende arbejde, men de muligheder, jeg kan komme i tanke om, er at sætte gipsplader på lægter eller alternativt pudse væggen. Man kunne måske også fuldspartle? Er der nogen med erfaring fra lignende arbejde, der ved, hvilken mulighed der er at foretrække, har nogle fordele/ulemper, som er gode at tænke på, eller har nogle andre input?
Det er værd at nævne, at jeg sandsynligvis ikke selv vil udføre arbejdet, men jeg vil gerne have en idé om fordele og ulemper ved de forskellige muligheder, inden jeg kontakter håndværkere.
Tak!
Alternativt kun gips, hvis det ønskes.
Ville nok også overveje placeringen af kontakter/trykknapper på den væg, om det er optimalt, måske ønskes en trappelyskontakt for at tænde belysning osv. Værd at få en elektriker ind, hvis lægter evt. sidder på plads for kanalisering/ledning.
Men hvad ved jeg.. ikke professionel, måske mere som morran og tobias retning.
Klik her for at svare
