Hej!

Skal bygge et hotelværelse af et rum i et ældre, meget lydhør træhus. Det er vigtigt at skabe en meget god lydisolering mod de eksisterende lejligheder for ikke at forstyrre eller blive forstyrret af de eksisterende lejere.

Jeg overvejer forskellige måder at lydisolere lejligheden på, det gælder for loft og væg. På væggen vil jeg holde mig omkring 10 cm tykkelse for ikke at gøre rummet for lille. Loftet har god højde med over 270 cm.

Det jeg tænker mig med væggen er:

Alternativ 1: at beklæde den eksisterende væg med 5 lag gips + osb + gips. Hurtigt, men måske ikke mest effektivt.

Alternativ 2: lave en 45 mm væg (metal) fritstående et par cm fra den eksisterende, isolere og derefter osb + 3 lag gips.

Alternativ 3: lave en 45 mm væg (metal) fritstående et par cm fra den eksisterende med osb på begge sider. Fylde med sand og derefter 2 lag gips.

Udover alternativerne skal den eksisterende væg fyldes med isolering, da det sandsynligvis mangler. Alternativt fyldes med sand, hvis der ikke er for meget tætningsarbejde.

Loftet skal åbnes og:

Alternativ 1: isolere mod overgulv, 95-145 mm. Sætte loft i lydregler/pendler bestående af osb + 2 lag gips. Ovenpå ligger en 45 isolering.

Alternativ 2: samme som ovenstående uden at isolere mod overgulv. Slipper for at rive det eksisterende loft ned.

Generelt ser det ud til, at man vil fjerne vibrationer ved at adskille overfladerne på de to sider af væggen eller gulvet med to regelværker med så lidt kontakt som muligt imellem. Derefter er det fysisk masse, der gælder, dvs. i mit tilfælde gips eller sand. Et luftspalte synes at være ønskværdigt også, dvs. ikke at isolere hele rummet. Det er også vigtigt at alle revner tætnes, helst med speciel fugemasse. Det er, hvad jeg har googlet mig frem til.

Har I erfaring med lydisolering, må I gerne dele disse samt hvad I tænker om mine forslag.

Det du har googlet dig frem til, stemmer godt.

Bedst lydreduktion får du med separate regelstolper. Det betyder, at du åbner op på den ene side af den eksisterende skillevæg og limer gips på bagsiden i regelfagene. Tæt alle spalter og gennemføringer omhyggeligt. Den nye væg opsættes med så stor en spalte som pladsen tillader og beklædes kun på den ene side med mindst 3 lag gips og forskudte samlinger. Løst pakket isolering i fagene, f.eks. Flexibatt stenuld.

Samme princip gælder for loftet. Bedst trin- og luftlydsisolering opnår du med et nedhængt hangarloft (mekanisk frakoblet loft). Du må gerne lægge billeder op, da der er mange faldgruber med gamle konstruktioner.

Når det gælder lydisolering er det vægten, der har betydning. Så gips er meget bedre end at lave et skelet og lægge isolering i. Isoleringen har dog en bedre effekt mod højfrekvente lyde, men disse spreder sig ikke så langt som lavfrekvente lyde.

Det du også bør tænke på er, at en sprække eller et hul kan gøre en kæmpe forskel.

To på bolden, men er enig i det ovenstående.

Har du nogle brandbeskyttelseskrav at følge? Byggetilladelse?

To adskilte vægge fyldt med sand ville nok være det bedste.
Gips har en forholdsvis god masse, men er samtidig kompakt og stiv, så det transporterer lydbølger godt.

Man kan tage ned den ene side af den eksisterende væg, så man undgår at bygge med to hulrum. Brug ikke osb-plader i væggene. Hvis væggen skal være så tynd som muligt, kan man vælge Fermacells fibergipsplader, som vejer lidt mere. To lag af 18 mm vejer lige over 40 kg/kvm, hvis jeg husker rigtigt. Stivheden kan man løse med dæmpelim, DG-A2 fra Swedac. Med separate regelstammer kan man opnå meget gode resultater med øget hulrumsdybde.

Brandbeskyttelseskrav ja. To lag gips er normalt.

Spørgsmålet om byggetilladelse var lidt uklart. Gættet svar: ja det er nødvendigt, nej jeg har ikke endnu.

Hvorfor ikke OSB i væggene?

Tja, hvis det er skillevæggen fra dit kommende hotelværelse og en lejlighed, er det en speciel brandvæg, der er nødvendig. Denne klarer også lydkravene, derfor jeg spurgte. Kommunen vil garanteret stille krav til dette, som du og din KA skal løse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.