Lægger ud et lille spørgsmål her i tillid til al den kompetence og klogskab, der findes på BH.

Jeg tænker at mure en "mur" af lecablokke bag en smal brændeovn og en elovn, der står ved siden af hinanden, altså mellem ovnene og væggen bagved, som er skorstenen, op til samme højde som ovnene. For at få den afstand og overflade bag ved ovnene.

Under og mellem lecablokkene bruger jeg vel murermørtel B på almindelig vis. (Det er en stenoverflade under.) Men hvordan gør jeg mellem den nye lecamur og væggen/skorstenen? Den overflade er pudset og plan. Skal jeg forsøge at sætte mørtel derimellem også, så tyndt som muligt? Eller findes der noget andet, der ville være bedre? Eller burde jeg simpelthen undlade at have noget imellem der?

Ville være meget taknemmelig for nogle gode råd!

J
Bruket vil ikke fæste særligt godt på den pudsede overflade, men hvis du vil have det til at fæste bedre, kan du dubbe i skiftene med passende jern, som derefter mures ind i de nye blockeras skifte..
Hvis der bliver luft imellem, fyld blot med brug..

At jeg dubber i skiften - betyder det at bore ind armeringsjern eller noget i skorstenspiben, eller?

J
P Pelotard sagde:
Att jeg dubber i skifter - betyder det at bore ind armeringsjern eller noget i skorstenens stok, eller?
Ja.

ok, tak!

Kan tænke, at det måske er lidt overkill at dubbe. Der bliver jo ingen kræfter i nogen retning på denne "mur" (udover tyngdekraften, lige ovenfra), den skal jo bare stå der. Måske kunne man "klæbe" blokkene mod væggen, når man murer, med en eller anden type masse?

N
Rex fix eller anden fix fungerer godt at klæbe med.
Brug tandspartel, hvis du har, 10 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.