tommib
Jeg har jo ikke erfaring med noget af det, I taler om, og kan ikke beregne nedbøjning og lignende. Trods dette tænkte jeg at komme med et forslag, som jeg ikke har set nogen anden tage op.

Kunne man ikke bygge dækket som en totrins-enhed? Først skydes (automatisk) tre passende stålrør/bjælker over poolen fra langsiden og jacker i ophæng på modsat langside. Disse behøver da kun at bære deres egen vægt, når de skydes ud. Derefter, når bjælkerne har låst sig på den modsatte side, skydes pooltaget ud over disse. Spændvidden mellem bjælkerne bliver da godt over to meter, betydeligt mere behageligt end otte.

Ulemper ved dette er
1. Meget mere kompleks mekanik
2. Der skal være hul i langsiden, hvor bjælkerne er
3. Det måske sværeste problem, er der plads til en bjælke med "overlængde" på den faste side? Selv om den kun bærer sin egen vægt, er det ikke en ubetydelig sådan, og den vil forsøge at tippe ned i poolen.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
et en præcisering….

Bruger du tre bærende bjælker (spændvidde 220cm mellem de bærende bjælker) i din konstruktion, så klarer du dig med 45x170 på bjælkelaget.

Bruger du to bærende bjælker (spændvidde 440cm mellem de bærende bjælker) i din konstruktion, så KLARER DU DIG ABSOLUT IKKE med 45x170 på bjælkelaget.
Nu er jeg inde på løsningen med en T-bjælke. Så bliver der 1 bjælke længst fremme, derefter skifte bjælkelaget ud med 170*45 i 4 m længder.

Klarer jeg det ikke engang med cc 45 mellem bjælkelaget og hvis man forstærker hver anden med 3 mm plade?

Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Vi havde en svejser her fra en virksomhed. Han havde en app og indtastede en masse variabler og sagde, at jeg havde brug for en HEA 250. Han syntes selv, det blev klodset og sagde, at der burde findes mere elegante løsninger.
Han havde måske strengere krav til nedbøjning eller på anden måde strengere krav, så jeg vil ikke påstå, at han tog fejl.

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Jeg har jo ikke erfaring med noget af dette I taler om og kan ikke beregne nedbøjning og lignende. Trods dette tænkte jeg på at komme med et forslag, som jeg ikke har set nogen anden tage op.

Skulle man ikke kunne bygge dækket som en to-trins enhed? Først skydes (automatisk) tre passende stålrør/bjælker over poolen fra langsiden og låser sig i oplag på modsat langside. Disse behøver da kun at bære deres egen vægt når de skydes ud. Derefter, når bjælkerne er låst på modsat side, skydes pooltaget ud over disse. Spændvidden mellem bjælkerne bliver så lidt over to meter, betydeligt behageligere end otte.

Ulemperne ved dette er
1. Betydeligt mere kompleks mekanik
2. Der skal være huller i langsiden hvor bjælkerne er
3. Det måske sværeste problem, er der plads til en bjælke med "overlængde" på den faste side? Selv om den kun bærer sin egen vægt, er det ikke en ubetydelig vægt og den vil have tendens til at tippe ned i poolen.
Oj, det lød lidt avanceret. Poolen er lavet i beton, så at gøre indgreb i den går ikke. Hvis jeg forstod dig ret?

Tre sider står på en forstærket terrasse. Dækket rulles ind under en "terrasse" som er cirka 3 m. Så bliver dækket som et trappetrin. Så noget plads over 3 m findes ikke.

D
Nu är jag inde på løsningen med en T-bjælke. Så bliver det 1 bjælke længst frem, så skifte ud bjælkelaget mod 170*45 i 4 m længder.

Klarer jeg det ikke engang med cc 45 mellem bjælkelaget og hvis man forstærker hver anden med 3 mm plade?
Nej det TROR Jeg virkelig ikke.

• Tegning af udendørs altanbjælkelag med mål på længde L1 og afstand C. Visning af konstruktionstræ 45x245 C24.
  • Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Nej det TROR Jeg virkelig ikke.
Så du mener, at jeg skal lægge en mittbalken også?

tommib
Oj, det lød lidt avanceret. Poolen er lavet i beton, så at foretage indgreb i den går ikke. Hvis jeg forstod dig rigtigt?

Tre sider står på en forstærket altan. Dækket rulles ind under en "altan", som er cirka 3 m. Så bliver dækket som et trappetrin. Så nogen plads over 3 m er der ikke.
Nej, jeg mente, at oplæg skulle indfældes i altanen på modsat side. Hvis der ikke er mere end 3 m plads på den faste side, så går det dog ikke.

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
D
Så du anser att jag skall lägga en mittbalk också?
Nej jeg ville som pesten forsøge at undgå en midterbjælke, dvs jeg ville bare ønske at specialfremstille EN bjælke og så køre gulvbjælker på hele længden (440 cm).

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
en præcisering....

Bruger du tre bærende bjælker (spændvidde 220 cm mellem bærerne) i din konstruktion, så klarer du dig med 45x170 på bjælkelaget.

Bruger du to bærende bjælker (spændvidde 440 cm mellem bærerne) i din konstruktion, så klarer du dig ABSOLUT IKKE med 45x170 på bjælkelaget.
Nu er jeg mere usikker på, hvilken elasticitetsmodul man i praksis bør bruge for træ, men med 10000 N/mm^2 (som Bernieberg brugte tidligere) ser det faktisk ikke så slemt ud. Jeg får det til, at 14 parallelle (ca cc 600) 170x45 ville bøje ned 5,5 mm ved en fordelt last på 1500 kg. Så ville det helt sikkert føles lidt vaklende, hvis man går rundt på midten. Og jeg synes, det føles langt med over 4 m spændvidde.

Har ikke regnet på styrken.

• Synes
Bernieberg og 1 anden
  • Laddar…
E Erik Lindroos sagde:
Balkalternativer:

VKR 200x100x8. Vejer ret meget (35,1 kg per meter, 9 meter bliver 316 kg). Ifølge Stena stål koster 9 meter omkring 15 kkr. Kan ifølge @Violina overhøjes relativt enkelt (selvom det selvfølgelig bør gøres af en med lidt erfaring).

IPE 200: Den vikteffektiveste form (22,4 kg/m, 9 m vejer 202 kg). Stenas pris for 9 meter cirka 9 kkr. Ifølge @Violina er det noget mere kompliceret at overhøje.

Specialbygget à la @Bernieberg. Ved ikke hvad det ville koste, men smart løsning hvis det virker.

Rustfrit, regn med 8-10 gange højere pris.

Almindelig kontra overhøjet/forkrummet. Svært for mig at sige prismæssigt, men overhøjet er godt på flere måder. Undgår du nedbøjning der, får du jo lidt mere margin for træreglerne at svigte. For de kommer til at svigte lidt.

Tillæg: Hvis det ikke fungerer med 200 mm i højden, kan du vælge HEA 180. Tung som VKR (35,5 kg/m) men stærkere (mindre nedbøjning).
Til pools plejer man at bruge syrefast stål. Ved du om Stena Stål har sådan plade i 3mm og ca. hvad den koster? Kan de også levere tilpassede længder?

D Derbyboy sagde:
Nej jeg ville som pesten forsøge at undgå en midterbjelke, dvs jeg ville kun have specialfremstillet EN bjelke og så køre gulvbjælker i hele længden (440 cm).
Hvilken dimension ville du bruge på gulvbjælkerne? Hvis man forstærker dem med plade?

D
E Erik Lindroos sagde:
Nu er jeg mere usikker på, hvilken elasticitetsmodul man i praksis bør bruge for træ, men med 10000 N/mm^2 (som Bernieberg brugte tidligere), så er det faktisk ikke så slemt. Jeg får det til, at 14 stykker parallelle (ca cc 600) 170x45 ville bøjes ned 5,5 mm ved en udbredt belastning på 1500 kg. Så ville det nok føles lidt vaklende, hvis man går rundt midt på. Og jeg synes, det føles langt med over 4 m spændvidde.

Har ikke regnet på styrken.
Se mit tidligere indlæg (#260) nedbøjning 26mm på en 245. Hvordan kan du få det til 5mm for en 170??

D Derbyboy sagde:
Se mitt indlæg tidligere, nedbøjning 26mm på en 245:a. Hvordan kan du få det til 5mm for en 170??
Hvilken last har du kørt? Ser ikke det. Og så kan min elasticitetsværdi være helt ved siden af, har ingen gode oplysninger på det.

D Derbyboy sagde:
Se mit indlæg tidligere, nedbøjning 26mm på en 245:a. Hvordan kan du få det til 5mm for en 170??
245 går ikke. Har 23,5 cm at skyde ind dækket på i højde.

D
E Erik Lindroos sagde:
Hvilken last har du kørt? Ser ikke det. Og så kan min elasticitetsværdi være helt galt, har ingen gode oplysninger på det.
Jeg anvender programmet som svensk træ har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.