Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Men... Det er jo en usædvanlig anvendelse, men som du så på filmen, fungerer det i aluminium for samme pool, som jeg har. Men ikke ifølge dig. Så vidt jeg har forstået, har du aldrig konstrueret eller bygget en sådan løsning. Men henviser til din brede kompetence og lange erfaring, så du ikke behøvede at beregne noget, men bare kunne "håndfri". Adskillige andre personer har hjulpet med beregninger, og beregningsmæssigt synes de fleste enige om dimensioner. Alt faldt på plads i en løsning, som jeg opfatter som god og bliver pæn.

Jeg kan ikke vurdere det på anden måde, og nu føles det som om, at forslaget med en skjult T-bjælke er bedst. Udskift regelkonstruktionen til 170 og måske forstærke med 3 mm rustfrit i dimensionerne 170*45 på hver anden bjælkelag, som vi sætter CC 45 cm med nogle kortlingar.

Jeg er ydmygt taknemmelig for al den hjælp, jeg har fået fra alle!
At beregne uden at kende lasten er lidt "meningsløst"..

Ja, selvfølgelig ved vi, hvad materialet vejer i tør tilstand og kan få en slags skøn over den samlede vægt..

Men hvad vejer hele konstruktionen, når den er drivvåd?

10+ års erhvervserfaring med fremstilling af frit hængende konstruktioner (med støttepunkter ude i enderne) udsat for både statisk og dynamisk last, en nuværende beskæftigelse med at konstruere sådanne konstruktioner og desuden en igangværende uddannelse inden for området svejsning/materialepåvirkning gør, at jeg ser problematikken i konstruktionen på en anden måde, end de fleste her synes at gøre..

Hvad jeg gerne ville vide, er "mere præcist", hvad den færdige konstruktion vil veje.

Så kunne jeg faktisk give dig både et bedre forslag til dimensionen på det indgående materiale og faktisk endda en fornuftig instruktion på fremgangsmåde ved fremstilling for at få en resulterende nedbøjning på færdig konstruktion på 0 mm.
For det er hvad jeg har arbejdet med før.. Ikke "tilladt nedbøjning X mm" men konstruktioner, der har været lige eller næsten helt lige efter X antal år med statisk belastning og X antal dynamiske belastningscyklusser.

Gør det er hvad din konstruktion vil blive udsat for i og med svingninger og vægtvariationer i konstruktionen året rundt.

Risikoen er, at du får en konstruktion, der hænger mere end ønsket med tiden, hvis du konstruerer og fremstiller noget med forkerte dimensioner..

Bernieberg Bernieberg sagde:
Det er jo rigtig godt med folk, som ved blot et blik kan se præcis, hvordan den optimale konstruktion ser ud for at løse et problem. Bare at sige tillykke. Men vi andre skal angribe problemerne systematisk og evaluere, hvordan forskellige varianter fungerer. Det er vel ikke så meget at regne udbøjning på en bjælke, temmelig basal teori som Galilei fandt på og som har været brugt med succes siden da.
Nej, det gør jeg ikke. Til gengæld kan jeg ved blot et blik se flere problemer i en konstruktion end dem, der ikke har arbejdet med at fremstille sådanne konstruktioner..

Underligt? Nej

Jeg påstår ikke, at jeg har "den optimale løsning"

Den kan ikke findes uden fuldt ud at kende den gældende belastning, og det gør vi ikke.

D Derbyboy sagde:
Grymt då funkar det men varför är det sån skillnad mellan er beräkning och teäguiden?
Forskellen er, at vi har regnet med den estimerede egenvægt 1500 kg, mens Træguiden beregner ifølge norm for bygningskonstruktion. Kan ikke disse normer særligt godt, men tror at udover egenvægt så regnes der med 200 kg last per kvadratmeter eller sådan.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Testede at regne på et lagertag med samme parametre (440cm mm) og da kom jeg tæt på jeres 15mm.

Det som dog bekymrer mig er at frigoliten kommer til at blive vandfyldt....

Men den stigning kan TS måske kompensere med netop plade. TS synes jo at være lidt af en cowboy :)

meget gætterier dog

• Haha
Huggedugge1
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
At beregne uden at vide lasten er lidt "meningsløst"..

Javisst vi ved, hvad materialet vejer i tørt tilstand og kan få en eller anden form for estimering af totalvægten..

Men hvad vejer hele konstruktionen, når den er drivvåd?

10+ års erhvervserfaring med fremstilling af fritstående konstruktioner (med støttepunkter yderst i enderne) udsat for både statisk og dynamisk last, en nuværende beskæftigelse med at konstruere sådanne konstruktioner og desuden en igangværende uddannelse inden for området svejsning/materialepåvirkning gør, at jeg ser problematikken i konstruktionen på en anden måde end de fleste her synes at gøre..

Hvad jeg ville ønske er at vide "mere præcist", hvad den færdige konstruktion vil veje

Så kunne jeg faktisk give dig både et bedre forslag til dimensionering på indgående materiale og faktisk endda en fornuftig instruktion til fremgangsmåde ved fremstilling for at få en resulterende nedbøjning på færdig konstruktion på 0 mm.
For det er, hvad jeg har arbejdet med tidligere.. Ikke "tilladt nedbøjning X mm" men konstruktioner, der har været lige eller nærmest helt lige efter X antal år med statisk belastning og X antal dynamiske belastningscyklusser.

Gør det er, hvad din konstruktion vil blive udsat for i form af svingninger og vægtvariationer i konstruktionen over året.

Risikoen er, at du får en konstruktion, der hænger mere end ønsket med tiden, hvis du konstruerer og fremstiller noget med forkerte dimensioner..
Ja det er klart, man skal have en fornuftig estimering af lasten for at regne. Men det burde være nødvendigt også for dine erhvervsvurderinger baseret på erfaring?

Jeg har også en vis erfaring i at regne på ting, der har krav på nedbøjning… Dog sjældent på bygninger og der findes lidt andre ressourcer hos dem der fremstiller. Men jeg er mere end åben for synspunkter om, hvad der fungerer at fremstille, er vant til sådanne diskussioner dagligt. Men jeg kan ikke lide, når nogen vifter etableret teori væk til fordel for deres intuition.

D
Violina Violina sagde:
Nej, det gør jeg ikke. Derimod kan jeg ved blot at se flere problemer i en konstruktion end dem, der ikke har arbejdet med at fremstille sådanne konstruktioner.

Mærkeligt? Nej

Jeg påstår ikke, at jeg har "den optimale løsning"

Den kan ikke findes uden at kende den aktuelle belastning fuldt ud, og det gør vi ikke.

Men det går jo faktisk...at tegne et værste scenario

skulle alt EPS fyldes med vand efter et stykke tid, så bliver vægten jo den samme som volumen. Altså 1 dm3 EPS = 1 kg.

våd planke hvad vejer den?

regn med at ved 4 personer a 75 kg går op på taget

osv osv

TS skal anvende metalplade om vinteren, ja så kan vi jo regne sne fra.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Testede at regne på et opbevaringstag med samme parametre (440cm mm) og da kom jeg tæt på jeres 15mm.

Det der dog bekymrer mig er, at frigoliten vil blive vandfyldt...

Men den stigning kan TS måske kompensere med netop plade. TS synes jo at være lidt af en cowboy :)

meget gætteri dog
Synes, det er rimeligt at antage, at isolering, der ikke binder vand, vælges, typisk sådan som er til flydebroer. Det er en forudsætning for, at det skal fungere med en rimelig konstruktion. Hvis eksisterende isoleringsmateriale ikke opfylder det, må det udskiftes.

D
Men isolering som bruges til flydebroer binder dog vand……dog ikke 1:1

D
Har linket til dette indlæg tidligere:

• Tekstbeskrivelse af XPS isoleringsplade der er blevet tung på grund af vandabsorbering over tre år med forskellige metoder.
  • Synes
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Men isolering som bruges til flydebroer binder dog vand……dog ikke 1:1
Okay men måske noget PU-skum med lukkede celler som man fylder rummene med da. Der findes vel vandtæt isolering?

D
.....og for anden gang XPS binder MINDRE vand end EPS

TS har anvendt EPS

PIR skal fungere men det er dyrt

D
Jeg ser kun en bekymring med, at TS antager, at hans konstruktion vejer 1400 kg, men at den meget vel kan veje 5-6 gange mere i virkeligheden.

At regne ud, hvad reglerne og terrassebrædderne vejer tørre, er ikke noget problem, men hvad vejer gennemblødte reglar efter 5-10 år. Rimeligvis bør en velmættet noget ældret veje mere end en ny gennemblødt regel.

Ja, den rette rækkefølge er at først bestemme vægten på terrassebrædder og isolering i deres dårligste tilstand. Derefter vælge, hvordan det tværgående bjælkelag skal vælges, så man får vægten fra det med. Og til sidst bærelinjen på langsiden.

D
Den opgave om vægt, som efterspørges, burde TS kunne arrangere gennem en feltstudie på stedet.

Fjern en skive EPS og vej den?

Fjern et stykke regel og vej den?

Eventuelt ville jeg som er en ven af orden lægge både regelstykket og isoleringen i et vandbad nogle dage, inden jeg tog vægten frem.

Mareridtet må jo være at dimensionere og konstruere en konstruktion til en last på 1500 kg, og så viser det sig, at konstruktionen i sin værste tilstand vejer 8000 kg. Læg dertil, at konstruktionen sikkert kan lande på 50-60kkr.

Senest redigeret:
  • Synes
Bernieberg
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Men det kan jo faktisk... at male op et værst tænkeligt scenario

hvis alt EPS skulle fyldes med vand efter et stykke tid, så vil vægten jo være den samme som volumen. Altså 1 dm3 EPS = 1 kg.

våd planke hvad vejer den?

beregn med at ved 4 personer à 75 kg går op på taget

osv osv

TS skal bruge plade om vinteren, ja så kan vi jo trække sne fra.
Nej, jeg skal ikke bruge plade om vinteren. Vi får knapt sne her i Kungsbacka. Og i værste fald må jeg vel børste dækket af. For mig her er det et ikke-spørgsmål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.