Hej.

Hvor kan jeg finde ben i Eg til min bardisk?..
Bør være ret kraftige ca 100*100mm og ca 1100mm høje..

Har ingen idé om, hvor jeg skal starte..

Daniel

Tale med et lokalt snedkeri. Jeg har et lille i GBG-området og jeg får forespørgsler om alt fra enkelte ben til hele borde.

//Jonas

Skal det være homogen eg i benene?

Tyndere dimensioner og limfog i eg findes hos velassorterede byggemarkeder. Med dem kan du beklæde en almindelig fyrreregel.

Ellers er det snedkerier, der gælder. Jeg kender to i min by, som er billige og gode - Järna uden for Stockholm.

100x100 mm massiv eg er svært at få fat på og vildt dyrt. Angiveligt på grund af at tørringen tager flere år, og at træet oftest revner i mellemtiden. Normalt limer man derfor sammen 2-3 planker til et emne i passende format. Så bliver benet desuden stærkere og mere formstabilt. Tjek med et snedkeri eller direkte med grossisterne, som de køber fra.

Det meste snedkervirke, der sælges, er savet til planker for at undgå revner osv. Plejer at ligge omkring 50mm i tykkelse og i faldende bredder & længder. Så det bedste/billigste er nok at høvle & lime til rette dimension. Andre dimensioner kan findes, men er temmelig dyre. Eg ligger gættemæssigt mellem 12´-15´per m3.

Demon sagde:
Bør være ganske kraftige ca 100*100mm og ca 1100mm høje..
Kan du klare dig med 80 x80 mm ???? Så koster de i eg: 675:- / st. ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.