Jeg skal bygge vores u-trappe og har tidligere tænkt at lave trin i eg. Har læst en del om folk, der har brugt massive bordplader. Nu er disse meget svære at finde i passende tykkelse, og jeg har opdaget, at der findes bambusplader (https://www.holseogwibroe.dk/varer/bambusplade-karb-vertikal-30x2440x1220-mm/plader-1 ). Det siges, at disse skal være meget hårde, stabile og slidstærke, og disse skulle passe til trapper. Er der nogen, der har set en trappe i bambus? Nogen der har erfaring med at arbejde med bambus som materiale?

Lyder det som en skør idé, eller kan det blive rigtig godt?

Trappen skal desuden være en lukket trappe de første trin med en gradin, der går ud til den ene side, så det bliver som siddepladser, men hvor man også kan løfte på trinet og der er opbevaring derunder. Så skal trappen overgå til en åben trappe, hvor den begynder at dreje.

Helt klart en sjov idé
En lille tanke bare.
Vil bambus træet passe ind i den øvrige indretning farvemæssigt.
Overvejer lidt hvilke gulve, lister osv. som trappen grænser op til.
Har I måske et egetræsgulv uanset om det er naturligt eller typisk hvidlaseret osv.
Da jeg byggede nyt, valgte jeg det samme trægulv i hele huset, undtagen køkken, gang, bryggers og toiletterne, som fik samme klinker.
Det skaber en ro i huset, når de samme farver gentages overalt.
En anden ting er jo, at der er mange forskellige lag, der er limet sammen til pladen.
Hvordan kommer det til at se ud fra siden og ikke bare lige oppefra?
Når man går op ad trappen og kigger lige frem, vil man se, hvor stribede trinene er.

Tak for tankerne :)
Hvordan den passer ind farvemæssigt er nok en smagssag. Vi har ingenting andet i indretningen som er træfarvet endnu. Gulvene er laminat hvid eg (som ikke har nogen gul/brun tone i sig) lister og andet er hvidmalet i et ret stramt design. Ingen krummelurer på lister eller dørfoder. Tanken er hvidmalet vange til trappen. Vi har også samme gulv i entré, køkken og stue som er i åben planløsning til trappen. Hvilket gulv det bliver i underetagen i entré og fællesrum er ikke bestemt endnu. Der har været tanker om at beklæde trappetrinene med samme laminatgulv som resten af huset også men har droppet den tanke da jeg føler at alt ikke kan være ens og vi har brug for at bryde af med noget andet på visse steder også. Desuden skal trappetrinene have en afbrydende farve fra gulvene rent tilgængelighedsmæssigt.

Jeg har tanker om at bygge entrémøblet i samme trænuance som trappen og måske den der akustikpanel bag knagerækken i gangen kan også blive af samme type materiale og farve :)

Jeg tror, at jeg synes det er flot når man ser alle lagene fra siden. De fleste bordplader i bambus har jo synlige lag fra siden og det bliver som et "livligt mønster" på en måde. Ellers kan man sætte en trapperand for at skjule den del.

Vi havde gulv i bambus i Tokyo, det var meget almindeligt og fandtes mere eller mindre i alle lejligheder. Jeg synes, at det var lyst og flot og rart at gå på. Det bliver sikkert rigtig flot i trappen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.