Hej!
jeg har tænkt mig at bygge en terrasse på gavlen af huset, som er 8,6 meter lang
terrassen bliver omkring 4-5 meter bred/dyb, og det er her jeg undrer mig over, hvilken dybde der vil være mest optimal med hensyn til antal bærende bjælker.
Tanken er at fæstne en bærende bjælke i huset (hvis det går, ellers en stolpe meget tæt på huset)
og måske 1-2-3 rækker mere med bærende bjælker i samme retning som gavlen af huset.
Derefter lægges 45x145 gulvreglar "på tværs" af disse med cc600 og oven på dette, altså træterrassebrædderne 28x120
Jeg har set, at xlbygg har 45x145 i længder 4,2 og 4,8 meter. Lad os sige, at disse mål ligger til grund for dybden af terrassen. Hvor mange bærende bjælker har man så brug for, hvis dimensionen på bær bjælken er 45x195, samt hvor tæt mellem stolperne cirka?
jeg har tænkt mig at bygge en terrasse på gavlen af huset, som er 8,6 meter lang
terrassen bliver omkring 4-5 meter bred/dyb, og det er her jeg undrer mig over, hvilken dybde der vil være mest optimal med hensyn til antal bærende bjælker.
Tanken er at fæstne en bærende bjælke i huset (hvis det går, ellers en stolpe meget tæt på huset)
og måske 1-2-3 rækker mere med bærende bjælker i samme retning som gavlen af huset.
Derefter lægges 45x145 gulvreglar "på tværs" af disse med cc600 og oven på dette, altså træterrassebrædderne 28x120
Jeg har set, at xlbygg har 45x145 i længder 4,2 og 4,8 meter. Lad os sige, at disse mål ligger til grund for dybden af terrassen. Hvor mange bærende bjælker har man så brug for, hvis dimensionen på bær bjælken er 45x195, samt hvor tæt mellem stolperne cirka?
Det er nok med to plintrækker og en bærende bjælke på huset. Første bærende bjælke 2,25 m fra væggen, den anden 4,5 m. Så kan du sende gulvstrøerne 50 cm uden for sidste bærende bjælke, hvis du vil have det 5 m bredt.
Hvis planen er at køre med 195 og 145 som regler og du klarer det højdemæssigt, så klarer en 45x145 C24 et frit spænd på 2.28m. C14 lidt kortere på 1.74m.
Bliver terrassen 5 meter dyb, så klarer du dig således med en bærende bjælke i væggen og to mere, hvis du bruger 45x145 C24 med lidt udhæng uden for den yderste bærende bjælke.
195 som bærende bjælke giver jo kun længere mellem plinter - Du kan jo vælge tyndere træ og tættere mellem plinter - Personligt kan jeg godt lide at overdimensionere, og min er sat med 195 bærende bjælker og 120 regler - Men jeg har kun ca. 1.7m mellem de bærende bjælker og spændvidden på en 120 C24 er hele 1.93m.
Bliver terrassen 5 meter dyb, så klarer du dig således med en bærende bjælke i væggen og to mere, hvis du bruger 45x145 C24 med lidt udhæng uden for den yderste bærende bjælke.
195 som bærende bjælke giver jo kun længere mellem plinter - Du kan jo vælge tyndere træ og tættere mellem plinter - Personligt kan jeg godt lide at overdimensionere, og min er sat med 195 bærende bjælker og 120 regler - Men jeg har kun ca. 1.7m mellem de bærende bjælker og spændvidden på en 120 C24 er hele 1.93m.
dette beregnet med 45x195 som bærende bjælker altså?huggan sagde:
hvor tæt skal stolperne sidde under disse bærende bjælker?
sandsynligvis skal jeg montere stolper også tæt på huset, så jo færre stolper per meter jo bedre (altså er der nogen fordel ved at bruge kraftigere bærende bjælker så gør jeg det)
det er planen at bruge disse dimensioner, men hvis der er andre dimensioner, der er mere fordelagtige, så er jeg fleksibel!slacker sagde:Hvis planen er at bruge 195 og 145 som reglar og du kan klare det højde-mæssigt, så klarer en 45x145 C24 en åben spændvidde på 2.28m. C14 lidt kortere på 1.74m.
Bliver terrassen 5 meter dyb, så klarer du dig således med en bærende bjælke i væggen og to til, hvis du bruger 45x145 C24 med lidt udhæng udenfor yderste bærende bjælke.
195 som bærende bjælke giver jo kun længere mellem punkter - Du kan jo vælge tyndere træ og tættere mellem punkter - Personligt kan jeg lide at overdimensionere, og min er sat med 195 bærende bjælker og 120 reglar - Men da har jeg kun ca. 1.7m mellem bjælkerne og spændvidden på en 120 C24 er hele 1.93m.
har højderummet, ca. 70-80 cm gætter jeg (og også gravemaskine
så at regne ud hvad der bliver "billigst" er altså hvad denne tråd egentlig burde hedde
Afhængigt af løsningen kan jeg synes, det er nemmere at sætte bærelinjen i syllen, dels fordi mine plinter ville have skabt problemer med dræningen. Hvis man sætter den i sylen, skal man være omhyggelig med afløb, så man undgår vandtryk mod syllen.
Beregningsmæssigt sker det egentlig helt uafhængigt af, hvilken type bærelinje man ser på regler - det er afstanden mellem bærelinjerne, der bestemmer - Således kommer valget af bærelinje ind, når man vil vide, hvor tæt (eller spredt) du vil have mellem plinter. En 45x195 C24 har en fri længde på 3.07m, så du behøver jo ikke have direkte tæt mellem plinterne under en 195 af den klasse. En 45x195 C14 klare derimod kun 2.34m fri længde, så det afhænger simpelthen af trævalget.
Beregningsmæssigt sker det egentlig helt uafhængigt af, hvilken type bærelinje man ser på regler - det er afstanden mellem bærelinjerne, der bestemmer - Således kommer valget af bærelinje ind, når man vil vide, hvor tæt (eller spredt) du vil have mellem plinter. En 45x195 C24 har en fri længde på 3.07m, så du behøver jo ikke have direkte tæt mellem plinterne under en 195 af den klasse. En 45x195 C14 klare derimod kun 2.34m fri længde, så det afhænger simpelthen af trævalget.
Kan anbefale en App til telefonen, der hedder "Svensk Trä" - download den og klik rundt for at få et tydeligere billede.
Generelt, tættere mellem bærere = tyndere regler.
Reglerne skal man have flest af, så det kan helt klart være værd at tilføje en ekstra bærer og mindske reglerne i dimension, den eneste ulempe er jo så gravningen....
EDIT: Fandt også denne: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
Generelt, tættere mellem bærere = tyndere regler.
Reglerne skal man have flest af, så det kan helt klart være værd at tilføje en ekstra bærer og mindske reglerne i dimension, den eneste ulempe er jo så gravningen....
EDIT: Fandt også denne: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
Senest redigeret:
Har kigget lidt på dimensionering og er kommet frem til, at gulvbjælker bliver 45x145 og bærende bjælker bliver 45x195 på ca. 2,2 meters afstand fra hinanden. Men jeg har ikke fundet noget sted for, hvor tæt stolperne skal sidde under 45x195 bærende bjælken. Er der nogen, der ved maksimalafstanden?
Øj øj, du har jo svaret på det slacker.. Er det 3,07 meter altså? Det lyder langt synes jeg..
Hvis min terrasse bliver 8,4 meter lang klarer jeg mig altså med 4 plinter per bærende bjælke?
Altså 12 plinter totalt hvis jeg ikke kan fæste noget i væggen?
Hvis min terrasse bliver 8,4 meter lang klarer jeg mig altså med 4 plinter per bærende bjælke?
Altså 12 plinter totalt hvis jeg ikke kan fæste noget i væggen?
Princippet er det samme som for en regel og det samme som du ser i programmet - Fri længde refererer også til bærebjælker, så i teorien ville det være nok med 3.07m mellem stolperne på en 45x195 C24.
Dette til trods ville jeg placere dem tættere bare for at være på den sikre side, jeg tror mine står med cirka 2.3-2.4 meter mellem under en 195 bærebjælke. Valgte at forkorte afstanden også mellem bærebjælkerne da jeg alligevel har en kortere terrasse og kunne således vælge et 120 regelsæt med 2 fag.
4 ekstra stolper på dine 12 gør ikke terrassen så meget dyrere... Skruer er faneme det som koster masser!
Min er testet med 32 personer i hvert fald!
Dette til trods ville jeg placere dem tættere bare for at være på den sikre side, jeg tror mine står med cirka 2.3-2.4 meter mellem under en 195 bærebjælke. Valgte at forkorte afstanden også mellem bærebjælkerne da jeg alligevel har en kortere terrasse og kunne således vælge et 120 regelsæt med 2 fag.
4 ekstra stolper på dine 12 gør ikke terrassen så meget dyrere... Skruer er faneme det som koster masser!
Min er testet med 32 personer i hvert fald!
Tak for det gode svar!
Bliver terrassen 8,4 meter bliver afstanden mellem stolperne 2,8 meter for 4 per bjælke og 2,1 meter for 5 stolper per bjælke.
Føles 2,8 lidt på grænsen? Jeg mener c24 vs c14 er jo ikke altid til at stole på mærkningen...
Bliver terrassen 8,4 meter bliver afstanden mellem stolperne 2,8 meter for 4 per bjælke og 2,1 meter for 5 stolper per bjælke.
Føles 2,8 lidt på grænsen? Jeg mener c24 vs c14 er jo ikke altid til at stole på mærkningen...
Kig på regellængderne desuden - En samling på den bærende bjælke midt mellem to stolper ser jeg som en ret dårlig løsning. Mine er sammensat midt på stolperne og generelt sådan jeg plejer at bygge terrasser.camaro1969 sagde:
Flytter gerne yderste bærende bjælke desuden og flytter stolperne ved enderne af den bærende bjælke for at få et pænere udseende på hele terrassen.
Benytter også lejligheden til at nævne noget, jeg har skrevet et par gange før hvad angår stolperne - Bedste alternativ, efter min mening, er at tage 45x95 eller 45x120 til stolper og sætte dem ifølge et tip i en anden tråd:
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/235913-nytt-hus-ska-fa-ny-altan.html?perpage=30#post2014142
Klik her for at svare