De fire vægge, der på etageplanerne går ud fra skorstenen, ville jeg antage er bærende, indtil det modsatte er bevist. Sådan byggede man ofte før i tiden. Måske er alle eller nogle af dem muret en meter ud fra skorstenen, som i mit hus, for at varmen fra skorstenen skal opvarme rummene.
I kælderen ser det lidt anderledes ud, men de to vægge, der går hele vejen fra venstre til højre i kælderen, virker kraftigere, og jeg antager, at de er murede ligesom den, der forbinder de to i midten, ved skorstenen.
I kælderen ser det lidt anderledes ud, men de to vægge, der går hele vejen fra venstre til højre i kælderen, virker kraftigere, og jeg antager, at de er murede ligesom den, der forbinder de to i midten, ved skorstenen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal man følge tegningen, især sektion A-A, så er alle vægge, der går fra venstre til højre på tegningen, bærende. Huse med plankestolpe blev ofte bygget lidt usystematisk, så man kan ikke stole på sådanne oplysninger. En måde at kontrollere er at studere retningen af gulvbjælkerne. Enten ved hjælp af regelsøger eller ved at se hvordan gulvbrædderne ligger. I et plankehus er ofte også ikke-bærende vægge stabiliserende, så man kan ikke rive dem ned uden videre. Ofte skal man lade nogle dele blive tilbage.
J justusandersson sagde:Skal man følge tegningen, især sektion A-A, så er alle vægge, der går fra venstre til højre på tegningen, bærende. Huse med plankestomme blev ofte bygget lidt usystematisk, så man kan ikke stole på sådanne oplysninger. En måde at kontrollere på er at studere gulvbjælkenes retning. Enten ved hjælp af regeldetektor eller ved at se på, hvordan gulvbrædderne ligger. I et plankehus er ofte også ikke-bærende vægge stabiliserende, så man kan ikke nedtage dem vilkårligt. Ofte er man nødt til at efterlade visse dele.
gulvbjælkerne ligger så de krydser mellem væggene på kælderplanet.J justusandersson sagde:Skal man følge tegningen, især sektion A-A, så er alle vægge, der går fra venstre til højre på tegningen, bærende. Huse med plankestomme blev ofte bygget lidt usystematisk, så man kan ikke stole på sådanne oplysninger. En måde at kontrollere på er at studere gulvbjælkenes retning. Enten ved hjælp af regeldetektor eller ved at se på, hvordan gulvbrædderne ligger. I et plankehus er ofte også ikke-bærende vægge stabiliserende, så man kan ikke nedtage dem vilkårligt. Ofte er man nødt til at efterlade visse dele.
jeg har haft mine overvejelser om at alle de fire også er bærende. Kældervæggene er murede, og gulvbjælkelag krydser dem. Med venlig hilsen,M multix sagde:De fire vægge, der på etageplanerne går ud fra skorstenen, ville jeg antage er bærende indtil det modsatte er bevist. Sådan byggede man ofte før. Måske er alle eller nogle af dem muret nogen meter ud fra skorstenen, som i mit hus, for at varme fra murstokken skal opvarme rummene
I kælderen ser det lidt anderledes ud, men de to vægge, der går hele vejen fra venstre til højre i kælderen, virker kraftigere, og jeg antager, at de er muret ligesom den, der forbinder de to i midten, ved skorstenen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så gælder det jeg skrev i indlæg #3.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Stagningen af ydervæggen er følsom. Ligesom i bjælkehuse kan indervæggen desuden være integreret i ydervæggen. Fjerner man en ikke-bærende indervæg, kan der måske mangle en gulvbjælke, hvor væggen sidder. Man bør ikke overlade arbejdet til tømrere uden erfaring med plankestommar til at udføre arbejde i huset.
Klik her for at svare



