Først, jeg har ikke mulighed for at se huset selv, jeg har fået nogle billeder via e-mail.
Huset er fra slutningen af 30'erne begyndelsen af 40'erne. Bærende vægkryds ved skorsten fra kælder op til overetagen. Bliver altså 4 rum på hver etage, men ikke-bærende vægge deler op til flere rum.
Falder stort set sammen, men stueetagens midtervæg (bærende) er "flyttet" ca 60-70 cm til siden. Plankevæggen er erstattet med en regelvæg med spånplader på.
Derefter har nogen endda leget med motorsav i denne væg, som har erstattet originalen.

Det jeg ikke kan forstå er, at huset stadig står oprejst uden synlige skader.

Kan nogen forklare, hvad jeg overser her? Der er ikke det mindste tegn på nogen form for aflastning. Hverken på loftet eller i væggene. Dog revner i kældervæggen (lige under den største indgriben), som ikke ser så sunde ud.

Derudover nogen lignende ændring på overetagen, men da en krydsende væg, men også den bærende.
Ydertaget har fået en ubetydelig Kina-design.
 
Det er svært at udtale sig uden en tegning af plantegningen. Man kan skelne mellem bærende og støttende konstruktioner. Sandsynligvis er spærene selvbærende, dvs. uden behov for støtte fra nogen indervæg og hviler kun på ydervæggene. Hjertemure behøver jo ikke at være bærende i den forstand, at de skal bære vægten af overliggende vægge, men blot støtte bjælkelaget, så nedbøjning og svaj ikke bliver for store. Indervægge behøver ikke nødvendigvis at placeres præcis på hjertemuren, men kan flyttes i siden og bæres af bjælkelaget. Uden for store dimensioner vejer disse ikke så frygtelig meget, ikke mere end en punktbelastning af en kraftig person. I huse bygget i 30-40'erne plejer desuden tømmerdimensionerne at være rigeligt tiltaget (det var billigere med træ dengang).
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.