Jeg ved ingenting om byggeteknik, men jeg har en væg på anden sal i mit 1,5-plans plankehus fra omkring 60'erne, som jeg meget gerne vil have fjernet, og jeg kunne bruge nogle generelle råd. Væggen går ganske vist vinkelret på spær og løber et par meter langs husets midte - hvilket jo er lidt skræmmende! Samtidig burde den nederste del af spæret, altså taget/gulvet mellem etagerne, være godt understøttet i betragtning af, at huset har stået i 60 år? Og den øvre del af rammeværket (taget på anden sal) er jo ikke belastet mere end af sin egen vægt og lidt isolering.

Jeg forstår, at ingen vil tage ansvaret for, at jeg ødelægger mit hus, og jeg vil ikke sætte saven i det bare baseret på de råd, jeg får på et netforum, men måske har nogen alligevel en tanke at dele? Er der noget særligt, man kan kigge på for at blive mere tryg? At få fat i tegninger kan vi nok glemme alt om, er jeg bange for.

Har du nogen tegning af huset?

Anna_H Anna_H sagde:
Har du någon ritning på huset?
Som sagt, nej.

Det er ikke sandsynligt, at et hus bygget i 1960 er et plankehus, snarere at det har en regelkonstruktion. Planker er massive notede træstykker med ca. målene 75x150 mm. Indtil 1950 var det en almindelig måde at bygge på, men ikke derefter.

En midtervæg på overetagen i et 1,5-planshus, som går vinkelret på spær, er normalt ikke bærende. For at konstatere det med sikkerhed behøves mål på hanebjælkerne, som bærer overetagens tag.

Det er et plankehus. Vi diskuterede sagen med den tidligere ejer og en bygningsingeniør, som besigtigede huset før købet og som også var overrasket over, at huset var bygget med en så pass gammeldags teknik. Men den tidligere ejer var med til at bygge det som ung og har levet i det i 60 år, så jeg kan ikke andet end stole på ham. Det er et hus på landet, måske kan tilføjes.

Skal se om jeg måske kan klatre op og tage nogle billeder og måle lidt, så måske kan nogen lave en yderligere vurdering.

• Synes
Myckling
  • Laddar…
Usædvanligt alligevel, selv for et hus på landet. Det påvirker dog ikke det spørgsmål, du har stillet.

Kassa billeder men det du kaldte hanbjælker er to x syv tommer (jävla mått forresten, 5x18cm!)

• To bjælker i træ med målebånd, spindelvæv og savsmuld. Bjælkerne måler to x syv tommer, svarende til 5x18 cm.
  • Loft med træbjælker, isoleringsmateriale pakket ind og spredt savsmuld. En plastikflaske ligger på gulvet ved siden af.
En til

• Loft med træbjælker og sagflis på gulvet, set indefra.
Hvor lang er hanbjælken?

J justusandersson sagde:
Hvor lang er hanbjælken?
Typ 3,70

Bedste svar

Nej, det er ikke noget problem. Hanbjælkerne bærer kun sig selv, savsmuldet og taget på undersiden.

• Synes
SlowMoo
  • Laddar…
Godt! Tak for at du engagerede dig.
Opfølgende spørgsmål - gør det overhovedet nogen nytte, hvis man sikrer sig ved at sætte en bræt med nogle m12 bolte fra toppen af rygningen ned til bunden af hanebjælken?

-Kan det forhindre taget i at synke den der centimeter?
-Gør det absolut ingen forskel, fordi det ikke vil bøje det mindste?
-Ødelægger jeg mere, end jeg gør nytte?

Jeg fik nedbøjningen til ca. 6 mm. Sandsynligvis er den faktiske tømmerkvalitet højere end den, jeg regnede med, at dømme ud fra billederne. Jeg ville nok ikke lave andre arrangementer. Men brug ikke loftet til opbevaring (julesager er vel OK).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.