Hej,
Desværre findes der ingen konstruktionstegninger osv. af vores hus. Det eneste kommunen har, er VVS-tegninger af kælderen, som jeg fik fra dem for nogle år siden.
Vi overvejer hele tiden, om vi skal blive boende eller flytte, men budrunderne i det område, vi ønsker at flytte til, er vanvittige lige nu, så sandsynligvis bliver vi boende i 5-8 år endnu, og derfor føler vi for at lave lidt om i kælderen for at kunne udnytte den bedre.
Jeg ville helst bygge en garage, men husets placering på grunden tillader det ikke, så jeg tænkte på at prøve at få det bedste ud af situationen.

Huset består af en kælder, stueplan og en indrettet kvist. Huset er bygget af betonhuldæk, og det er et betondæk, bygget i 1951.

Jeg ved, at jeg bliver nødt til at kontakte en konstruktør, men jeg tænkte på at rådføre mig lidt her først og se, hvad I tror.

Sådan ser kælderen ud. Væggen, der er indrammet i blåt, er bærende, og det er den, jeg gerne vil udskifte. Her er der ingen dikkedarer, bare få nogen til at beregne det og lave en byggeanmeldelse. Det, jeg undrer mig over, er den rødt indrammede væg og den tværgående til den, indrammet i sort. Tror I, man kan rive dem ned uden problemer for at få et større rum med en ordentlig indgang, så man kan få cykler osv. ind uden problemer.

Med disse midler ville garagen i kælderen blive "stor" og pludselig rigtig brugbar.

Plantegning af kælder med vægge markeret, en i blå som er bærende og en i rød til overvejelse for nedrivning, viser potentielt garageområde.

Stueplan ser ud som følgende, de blåmarkerede vægge er bærende, 30 cm tykke. Den røde væg er halvt så tyk, kan den alligevel være bærende? Det er den lille del, der er indrammet i sort, som jeg gerne vil fjerne. Den del af væggen er ~20 cm bred, og der sidder 2 døre på hver side af den. Jeg tænkte på at fjerne den og indbygge et skab der. Det er jo ikke noget stort problem at indfælde en lille bjælke der, det er et lille arbejde, mere i overvejelsens retning til, hvad I tror om den.

Plantegning af hus med markerede bærende vægge i blå, potentielt bærende i rød, og væg til fjernelse indrammet i sort. Viser rumfordeling og vægtykkelser.

Sådan ser kvisten ud.
Plantegning af en indrett loft med to soveværelser, trappe, en garderobe og et lille badeværelse. Værelserne er markeret som "Sovrum 3" og "Sovrum 4".

Den sorte markerede væg i kælderen tror jeg, du kan tage ned. Hvad er den lavet af i virkeligheden? Hvis der ikke findes nogen armeringstegninger eller en teknisk beskrivelse, kan man ikke udtale sig med sikkerhed om den røde væg. Meget taler for, at den ikke er bærende, men uden teknisk grundlag bør du alligevel behandle den, som om den var bærende. Har du tjekket, om der findes en teknisk beskrivelse? Der var krav om det, og den kan mange gange sige mere end en tegning.

Tegningerne på de øvre plan er mæglertegninger (mangler målsætning og er ikke skaleret korrekt) og helt uanvendelige til denne type vurdering. Man kan mistænke, at de røde vægge ikke er bærende, men med sikkerhed kan det ikke siges. Der er brug for en mere nøjagtig beskrivelse af byggemetode. Lav en måleserie, der går på tværs af huset, fra ydersiden af en ydervæg til ydersiden modstående ydervæg. Angiv alle vægtykkelser og synlige materialer (ikke tapeter). Huset kan være elementbygget, og så har man brug for at vide hvordan, inden man begynder at save.

• Synes
Marcus H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.