Hej.
Vi kigger på et funkishus, der har været to lejligheder. Da vi ønsker det som et hus, vil vi slå nogle vægge ned og sætte nogle andre op.
Har vedhæftet kælder, stueetage og overetage. Vi vil ændre en hel del.
Kernespørgsmålet er, om korset, der går midt igennem huset, er bærende? Det lille, jeg har kunnet læse mig til, er, at funkishuse har meget lidt behov for bærende vægge. Men jeg er ikke bygningsingeniør, så vil være sikker.
Hjertevæggen er ofte bærende for de tværgående tagspær. Tænk efter før. Den nuværende plantegning (ikke brug, men hvor væggene er) er ret typisk for funkishuse. Ændrer I det, så ændrer I helt husets karakter og risikerer, at ydersiden ikke passer til indersiden. Specielt de lange stuer er værd at bevare som de er, eventuelt med en skydedør mellem halvdelene. Ødelæg ikke huset.
Ja, forstår det. Men vi er en stor familie og venter tilvækst så derfor kigger vi på dette. Vi vil have åbent planløsning i køkken stue for det er sådan vi vil leve. Forstår at funkishusene ikke er bygget på den måde,
For mig er ikke planløsningen det som afgør hustypen men der vil jeg have det funktionelt for min familie. Men tak for svaret Thomas
Hej, låner tråden lidt hvis det er okay. Har nemlig samme spørgsmål om vores funkishus fra 1933. (Undskyld Thomas!).
Vedhæfter her meget uklare originaltegninger samt opmåling fra 1967.
Væggen vi vil rive er markeret med rødt. Væggen der er markeret med grønt er allerede åbnet, men man har opstillet den med en bjælke i loftet, som igen hviler på en stående bjælke ved siden af murstokken.
Hvilket får mig til at tro, at det er den grønmarkerede væg, der er bærende.
Samtlige gulve på øverste plan ligger i vinkel med den rødmarkerede væg, som igen BØR være sømmet i loftsbjælker der ligger parallelt med den rødmarkerede væg. Kan man da slutte sig til, at disse loftsbjælker hviler på den tværgående væg?