Er i gang med at renovere et tømmerhus fra cirka 30'erne, som er 6,8 x 8,5m i størrelse og har en øvre etage med støttebenstag. Som jeg har forstået det, så hviler taget på gavlsiderne.
Jeg ville høre, om det KAN være sådan, at væggene på nederste etage IKKE behøver at være bærende, hvis nu mellemetagen er grovtømmer, der ligger tværs over. Jeg undrer mig mest over, om det kan være sådan, eller om man byggede sådan tidligere?
Jeg ved, at en væg langs med gavlsiderne er sat op senere og ikke er bærende. Det er muligt, at den anden krydsende vægside er bærende.
Sikkert meget vanskeligt at svare på i mit tilfælde, men jeg undrer mig, om muligheden findes?
Overetagen er under renovering nu med bl.a. gulvplader + slutgulv, renoveringsgips på vægge, som sikkert bidrager til lidt vægt. Det føltes sådan, da man bar "skidtet" op ad trappen i hvert fald
men det påvirker måske ikke så meget?
Jeg ville høre, om det KAN være sådan, at væggene på nederste etage IKKE behøver at være bærende, hvis nu mellemetagen er grovtømmer, der ligger tværs over. Jeg undrer mig mest over, om det kan være sådan, eller om man byggede sådan tidligere?
Jeg ved, at en væg langs med gavlsiderne er sat op senere og ikke er bærende. Det er muligt, at den anden krydsende vægside er bærende.
Sikkert meget vanskeligt at svare på i mit tilfælde, men jeg undrer mig, om muligheden findes?
Overetagen er under renovering nu med bl.a. gulvplader + slutgulv, renoveringsgips på vægge, som sikkert bidrager til lidt vægt. Det føltes sådan, da man bar "skidtet" op ad trappen i hvert fald
Har du en spændvidde mellem ydervæggene på 6,8m, så vil jeg sige, at en væg i stueetagen er bærende (væg vinkelret mod gulvbjælkerne).
Et bjælkelag i den spændvidde ville føles svajende, selvom det ville være muligt at få det til at holde med GROFT tømmer i bjælkerne.
Hvorfor spørger du? (Nysgerrig!)
/Ingeniøren
Et bjælkelag i den spændvidde ville føles svajende, selvom det ville være muligt at få det til at holde med GROFT tømmer i bjælkerne.
Hvorfor spørger du? (Nysgerrig!)
/Ingeniøren
Vil jo ændre på plantegningen, så den bliver mere praktisk dvs åbne op for nye poster ex.vis, har jo ønsket og skitseret en hel del, også overvejet at bygge ud, men har tænkt at lave de eksisterende rum om i stedet, dels af økonomiske grunde men så er vi kun 2 voksne, så pladsen rækker fint som det er nu.
Skal selvfølgelig rådføre mig med en snedker først, inden jeg går i gang med at åbne vægge, lidt vanskeligt at få fat i håndværkere heroppe bare, har 2 nye vinduer som jeg troede, at jeg skulle få hjælp med til ovenpå af en håndværker, men der var vist ingen tid i overskud..
Vedhæfter 2 krusedulleskitser dels hvordan det ser ud nu samt planlagt løsning.
Skal selvfølgelig rådføre mig med en snedker først, inden jeg går i gang med at åbne vægge, lidt vanskeligt at få fat i håndværkere heroppe bare, har 2 nye vinduer som jeg troede, at jeg skulle få hjælp med til ovenpå af en håndværker, men der var vist ingen tid i overskud..
Vedhæfter 2 krusedulleskitser dels hvordan det ser ud nu samt planlagt løsning.
Den væg, som du har markeret "Ej bärande væg", burde ifølge min teori være bærende.....
Er du helt sikker på, at den er opsat senere?
Hvilke dimensioner har tømmeret i bjælkelaget?
Har du set nogen samling på nogen sted, eller er bjælkerne 6,8 m lange? Hvis de er uafbrudte, kan du teoretisk flytte den bærende væg til en spejlvendt position. Dette kræver dog, at lasten derefter kan overføres til en ny fundamentmur osv.
/Ingenjören
Er du helt sikker på, at den er opsat senere?
Hvilke dimensioner har tømmeret i bjælkelaget?
Har du set nogen samling på nogen sted, eller er bjælkerne 6,8 m lange? Hvis de er uafbrudte, kan du teoretisk flytte den bærende væg til en spejlvendt position. Dette kræver dog, at lasten derefter kan overføres til en ny fundamentmur osv.
/Ingenjören
Har ikke set mellembjælkelaget endnu, men man må vel bryde loftet op og kigge senere, når man begynder på den etape, ved i det mindste, at gulvet er stift deroppe. Klart det afhænger vel af, hvor grove bjælkerne, stokkene er samt afstanden imellem cc60 kan man jo ikke stole på præcist.
Helt sikker er jeg ikke, men har hørt andre fortælle, at det var helt åbent der før, men så blev der sat en væg op for at få et lille soverum.
Der er jo også en murstock som er centreret, men det ligger måske en ås på hver side af muren...
Min tænkte planløsning afhænger jo af, om det overhovedet kan udføres som tænkt ifølge skitsen, under alle omstændigheder skal jeg have fat i nogen, der kan give mig tips og råd, tænkte at begynde her først
Helt sikker er jeg ikke, men har hørt andre fortælle, at det var helt åbent der før, men så blev der sat en væg op for at få et lille soverum.
Der er jo også en murstock som er centreret, men det ligger måske en ås på hver side af muren...
Min tænkte planløsning afhænger jo af, om det overhovedet kan udføres som tænkt ifølge skitsen, under alle omstændigheder skal jeg have fat i nogen, der kan give mig tips og råd, tænkte at begynde her først
Det er jo selvfølgelig svært at sige, men jeg er ret sikker på, at den ikke er bærende, den bærer ikke taget i hvert fald, derimod kan væggen, der går på tværs, have en funktion med at holde huset sammen på midten, så det ikke bliver en "komage". Men at lave større åbninger i den burde ikke være noget problem, så længe man beholder den øverste bjælke hel. (altså på tværs af væggen)
Klik her for at svare