M
Vi vil rive en væg i vores hus bygget i 1944, er der nogen risiko for, at den er bærende/stabiliserende? Det er væggen mellem stue og køkken, der er aktuel. Tidligere er planløsningen blevet ændret, så væggen mellem "matvrå" og køkken er fjernet, og køkkenet er nu placeret, hvor der står matvrå. Når man kigger oppe på loftet, ser man, at spær går ved siden af skorstenen - og dermed væggen, vil jeg tro, men jeg har ikke kontrolmålt det endnu.

Tak på forhånd for hjælpen!

Bygningsplan for hus bygget i 1944, viser stue, køkken og tidligere fjernet væg mellem spisekrog og køkken, med mål og sektioner. Loftet med synlige træbjælker og tagkonstruktion, en skorsten i det ene hjørne og nogle papkasser i baggrunden.
 
BirgitS
Det er væggen, der er tegnet på sektionstegningen, som kan være bærende. Derimod kan andre vægge være stabiliserende.
 
M
Tak for svaret. Er der nogen måde at finde ud af, om den er stabiliserende? Desværre er der ikke plads til at efterlade et stykke af væggen, som det foreslås i en guide her på forumet.
 
Jeg tror ikke det skal være noget problem at rive væggen. Den er ikke bærende. Det er et plankehus i 11/2-plan som kun er ca. 9 m langt, så dens stabiliserende funktion er ret begrænset.
 
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
M
Toppen! Tak for svar. Det lyder på dit svar, som om der måske trods alt findes rum for en minimal risiko for, at der bliver problemer, bør vi sikre os yderligere ved at kontakte en eller anden konstruktør eller lignende, eller kan simpelthen ingen give en 100%-i udtalelse under alle omstændigheder? Hvad risikerer man teoretisk, hvis det skulle gå galt, nogle revner i et eller andet hjørne eller værre?
 
Nej, der er ingen risiko for ustabilitet. Det er et lille hus, og der er masser af tværvægge på husets anden side.
 
  • Synes
Marrebanan
  • Laddar…
M
Tak for svar. Nu er jeg begyndt at kigge lidt. Det er ikke muligt at se så meget, da sprækken ved siden af loftgipset er så smal. Der kommer noget sort pap/plast ned på væggen. Lægterne/plankerne, i hvilke loftgipset er skruet, ser ud til at være afskåret og støder mod væggen. Bør jeg gå op og grave i løsulden på loftet eller alternativt fjerne et stykke loftgips for at se bedre? Eller tør jeg rive væggen uden mere info?

Træplankegulv med mellemrum mod væg, sort pap eller plast nedenunder. Gipset på væggen er ujævn og der er noget hvidt tætning. En grå ledning ses i venstre hjørne. Springa i takgips med synlig svart papp eller plast och träytor bakom.
 
Du har jo allerede fået svar om, at det går udmærket at rive..
 
M
Det har du ret i. Det skader ikke med også lidt eftertænksomhed under rejsen på en så vigtig detalje tænkte jeg. Men hvis jeg omformulerer spørgsmålet lidt, det ser ud som om der kommer til at blive et hul lige op på loftet, stemmer det overens med, hvad der var forventet?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.