Hej.

Vi renoverer lige nu i vores andelslejlighed og skal fjerne en væg. Der er Ok fra foreningen.

vi har ikke meget erfaring med renovering af vægge mm.

Jeg spekulerer på, om denne væg, som jeg vil fjerne, kan være bærende?

Væggen er ca. 8 cm tyk
 
  • Under renovering er en delvis blottet væg synlig, med synligt indre materiale og omgivende bygningsaffald på gulvet.
  • Plantegning af lejlighed med en skrutrækker, der peger på en mulig bærende væg mellem køkken og stue.
  • Væg under renovering; delvist fjernet gipsplader og afsløret murværk. Støv og murbrokker på gulvet. Potentielt bærende væg.
Næppe. Hvornår er huset bygget?
 
J justusandersson sagde:
Knappast. När är huset byggt?
Det er lejlighed fra 1939. Vi er på øverste etage foruden loftet.
 
Helst kan man se en armeringsritning for at sige noget med bestemthed. Fra hvilket år er tegningen, du viser, og hvem har lavet den?
 
J justusandersson sagde:
Helst kan man se en armeringstegning for at sige noget med sikkerhed. Fra hvilket år er tegningen, som du viser, og hvem har lavet den?
J justusandersson sagde:
Helst kan man se en armeringstegning for at sige noget med sikkerhed. Fra hvilket år er tegningen, som du viser, og hvem har lavet den?
håber det kan gøre dig klogere.

murblokkene er 7 cm + puds.

Jeg troede først, det var letbetonvæg
 
  • Arbejdstegning for ombygning, Trollhättan, viser placering ved Staveredsgatan og Kungsgatan, med projekt navn "KV. Hoppet 7, 8".
Letbeton var ikke så almindeligt i 1939. Tegningen er en ombygningsplan fra 1985 fra Contectons arkitektkontor, så den må betragtes som pålidelig. Jeg tror, I kan tage væggen ned. Sjovt nok ved jeg, hvilket hus det er, da jeg er født og opvokset i Trollhättan.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Letbeton var ikke så almindeligt i 1939. Tegningen er en ombygningsplan fra 1985 af Contectons arkitektkontor, så den må anses for at være pålidelig. Jeg tror, I kan tage væggen ned. Sjovt nok ved jeg, hvilket hus det er, da jeg er født og opvokset i Trollhättan.
hvor sjovt! Hvilken lille verden Jeg er flyttet hertil fra Danmark, og nu skal vi i ferien lave lidt om derhjemme.

Jeg blev lidt overrasket, da jeg så, det ikke så ud som letbeton, og da blev jeg usikker. Foreningen har dog godkendt, at vi tager den ned. Men vil jo stadig ikke ødelægge bygningen.
 
Det er nok en form for slaggsten. Man skal ikke udgå fra væggens tykkelse, når man vurderer, om den er bærende eller ej. Havde det været en trævæg, kunne man have sagt det direkte, eftersom huset har bjælkelag af armeret beton
 
J justusandersson sagde:
Det er nok en form for slaggsten. Man skal ikke gå ud fra væggens tykkelse, når man vurderer, om den er bærende eller ej. Havde det været en trævæg, kunne man have sagt det direkte, da huset har etagedæk af armeret beton
Jeg er meget taknemmelig for dine input. Jeg havde planlagt, at væggen skulle ned i dag, men jeg tror, vi må undersøge det lidt nærmere. Jeg var helt sikker på, at der ville være letbeton under tapetet.

Jeg tænkte også på plantegningen, da væggen er meget tynd ved siden af den tykke betonvæg. Den fik vi faktisk også “go” til at lave hul i, bare vi skulle hyre professionelle. Den tanke har vi dog opgivet mht. pris mv.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.