28,490 læst ·
20 svar
28k læst
20 svar
Bærende væg?
Tak for svarene Fasting65. Jeg var inde og kigge på din hjemmeside, og jeg er imponeret over dit byggeri!
Lidt svar:
Jonas
Lidt svar:
- Jeg havde tænkt mig at have en relativt lav åbning præcis som du konstaterer, grunden til dette er, at jeg vil have lidt enhed, i og med at vi har en lignende åbning mellem de to andre rum.
- Rummet ovenpå er ikke et badeværelse men et soveværelse, hvilket gør, at et par mm fra eller til ikke bør spille nogen rolle. Jeg vil dog få lidt problemer med at have to støttepæle på hver side, i og med at jeg har et indvendigt loft i det rum, som jeg kun skal lave en åbning til og ikke renovere lige nu. Jeg vil nok på en eller anden måde komme udenom dette.
- Jeg bor i Stockholm og er interesseret i at leje et par støttepæle, når det er tid! Hvor mange har du?
- k-24 regel er altså et alternativ til lamineret træ? Da jeg brugte dimensioneringsprogrammerne, som leverandørerne af lamineret træ har til rådighed, kom jeg frem til, at jeg har brug for en limtræsbjælke 42X225, der er 2200 lang samt to søjler på 90X90. Findes der alternativer til dette, som ikke er bestillingsvarer, er jeg taknemmelig for tips (ønsker at komme i gang så snart som muligt).
- Hvilke beslag bør jeg bruge til at:
- Forankre bjælken i remmen
- Forankre bjælken i søjlen
- Forankre søjlen i gulvbjælken
Jonas
Siger dimensiioneringsprogrammet 42x225 L40 så lærer du ikke klare dig med K24-træ (medmindre du kører med en dobbelt regel, vil sige. Jeg ville dog ikke tage chancen, men køre med limtræ. Det er ikke så vanvittigt dyrt og er lagervare på flere byggemarkeder.
Jeg fatter stadig ikke, hvordan det hus er bygget?
Hvis man kigger på tegningerne, så går spæret jo langs med den væg, der skal rives ned jo....
og da er det jo usandsynligt, at den er bærende, medmindre der ligger et almindeligt bjælkelag, og det er en type svensk tagstol, der udgør taget .... hvad siger I?
Hvis man kigger på tegningerne, så går spæret jo langs med den væg, der skal rives ned jo....
og da er det jo usandsynligt, at den er bærende, medmindre der ligger et almindeligt bjælkelag, og det er en type svensk tagstol, der udgør taget .... hvad siger I?
Det forstår jeg heller ikke. Jeg har ventet med at rive væggen (omplanlægning af arbejde) og beskæftiger mig midlertidigt med gulvvarme, vp-rør, afløbsflytning osv.
Lidt mere input:
Der er ingen gulvbjælke under væggen. Der er kun nogle omvekslinger (rätt ord?) mellem to gulvbjælker (en i hvert rum) af fer og not træ, som væggen hviler på. Men hvis væggen ikke er bærende, hvad er det så, der holder op gulvbjælkerne på overetagen?
Jonas
Lidt mere input:
Der er ingen gulvbjælke under væggen. Der er kun nogle omvekslinger (rätt ord?) mellem to gulvbjælker (en i hvert rum) af fer og not træ, som væggen hviler på. Men hvis væggen ikke er bærende, hvad er det så, der holder op gulvbjælkerne på overetagen?
Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 821 indlæg
Du kunne jo lave et hul i loftet og skubbe isoleringen ned for at undersøge, hvordan det ser ud.
Måske kunne man forestille sig, at bjælkerne, der går i den "forkerte retning," er fastgjort på tværs i en af de "rigtige" bjælker?
Måske kunne man forestille sig, at bjælkerne, der går i den "forkerte retning," er fastgjort på tværs i en af de "rigtige" bjælker?
Klik her for at svare
