Hej!
Jeg har planer om at lave en stor åbning mellem køkkenet og stuen, men er usikker på, om væggen er bærende. Nedenfor vedhæfter jeg tegninger af huset.
Den røde streg markerer hvor den væg jeg vil fjerne, og den blå pil markerer retningen på gulvbjælkerne.

Hvis det er umuligt at afgøre dette baseret på tegningerne, vil jeg gerne have tips til, hvordan jeg går videre for at besvare dette spørgsmål.
Tak på forhånd!
Jonas
Jeg har planer om at lave en stor åbning mellem køkkenet og stuen, men er usikker på, om væggen er bærende. Nedenfor vedhæfter jeg tegninger af huset.
Den røde streg markerer hvor den væg jeg vil fjerne, og den blå pil markerer retningen på gulvbjælkerne.

Hvis det er umuligt at afgøre dette baseret på tegningerne, vil jeg gerne have tips til, hvordan jeg går videre for at besvare dette spørgsmål.
Tak på forhånd!
Jonas
Hej!
Du kan roligt fjerne den væg du har markeret.
Som du kan se, er væggene i kælderen ikke bærende på grund af deres svaghed, så derfor kan de ovenfor ikke heller være det!
Samtidigt er bjælkerne jo parallelle med væggen, så det viser også, at det bare er at tage storslæggen til!
MVH AndersO
Du kan roligt fjerne den væg du har markeret.
Som du kan se, er væggene i kælderen ikke bærende på grund af deres svaghed, så derfor kan de ovenfor ikke heller være det!
Samtidigt er bjælkerne jo parallelle med væggen, så det viser også, at det bare er at tage storslæggen til!
MVH AndersO
Jeg har i dag fjernet en bærende væg på ~85 mm (klent?) hvoraf stommen bestod af 45 mm stående spontet træ og et lag 15 mm liggende spontet træ + 13 mm plade på hver side. Helt utroligt solidt man byggede før og et rent h*****e at fjerne..anderso sagde:
(note: en limtræsbjælke skal op i stedet)
Jeg tog det roligt og metodisk; pladerne først med koben. Derefter fjernede jeg det fer og not-træ en ad gangen, jeg ville tage vare på materialet (sparsom). Jeg lavede et snit med rundsaven lige udenfor, hvor træet var sømmet fast mod loft og gulv. Hver planke var sømmet med to stykker 5 tommer søm både mod loft og gulv1971 sagde:
Rev for nylig de sidste vægge i huset. Tigersaven fungerer okay... men jeg synes, rundsaven er bedre. Tigeren er så kraftfuld, at hele huset ryster, når man saver. Det er lettere at lave et snit med cirklen, men hvis den ikke går igennem, kan man bruge tigeren i samme snit bagefter.
Her er nogle billeder af nedrivningen (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Her er nogle billeder af nedrivningen (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Hjælp!
Når det nu er tid til at starte, opdagede jeg, at gulvbjælkerne på overetagen går på tværs af dem på underetagen (baseret på gulvplankerne på overetagen). Betyder det, at væggen alligevel er bærende?
Taknemmelig for et hurtigt svar, da jeg har tænkt mig at begynde meget snart!
Jonas
Når det nu er tid til at starte, opdagede jeg, at gulvbjælkerne på overetagen går på tværs af dem på underetagen (baseret på gulvplankerne på overetagen). Betyder det, at væggen alligevel er bærende?
Taknemmelig for et hurtigt svar, da jeg har tænkt mig at begynde meget snart!
Jonas
Det lyder ekstremt usandsynligt, at gulvets bjælkelag skulle være rettet mod den anden retning. Er det ikke bare sådan, at gulvbrædderne på overetagen er lagt ovenpå et andet gulv?
Men, hvis det mod forventning skulle være som du tror, så er væggen bærende. Da skal du afveksle den med hjælp fra en bjælke (fx i limtræ).
Men, hvis det mod forventning skulle være som du tror, så er væggen bærende. Da skal du afveksle den med hjælp fra en bjælke (fx i limtræ).
Tak Bob og ok! Jeg håber, at I har ret!!!
Jeg vil foretage en nærmere undersøgelse og håber på, at gulvbjælkerne ligger i samme retning på begge etager. Hvad der dog er mærkeligt, er at huset er bygget i -29 og at trægulvet, som jeg tror er originalt, ligger i forskellig retning på de forskellige etager. Dette er jeg for øjeblikket slet ikke tilfreds med...
Jeg vender tilbage, når jeg har inspiceret gulvbjælkernes retning på overetagen gennem en lille "inspektionsluge", som jeg ved eksisterer...
Jeg vil foretage en nærmere undersøgelse og håber på, at gulvbjælkerne ligger i samme retning på begge etager. Hvad der dog er mærkeligt, er at huset er bygget i -29 og at trægulvet, som jeg tror er originalt, ligger i forskellig retning på de forskellige etager. Dette er jeg for øjeblikket slet ikke tilfreds med...
Jeg vender tilbage, når jeg har inspiceret gulvbjælkernes retning på overetagen gennem en lille "inspektionsluge", som jeg ved eksisterer...
Desværre er nok trods alt gulvbjælkelaget i vores hus rettet mod forskellige retninger på de forskellige etager, og dermed er væggen bærende.

På billedet nedenfor kan I også se, hvordan loftet er sømmet i gulvbjælkerne på overetagen…

Sjovt at bo i et unikt hus…suk!
Som I ser på det første billede, vil jeg have en større åbning end den, der allerede findes, og jeg gætter på, at det blot er at bestille limtræ, leje stempler og bajonetsav og gå i gang…
Et spørgsmål: eftersom mine bjælker krydser hinanden, bliver der jo problemer med at aflaste under montering af limtræsbjælken. Hvis bjælkerne havde været parallelle, havde en bjælke jo taget lasten af en bjælke på etagen over med hjælp fra stemplet. I mit tilfælde må en gulvbjælke tage hele trykket, hvis jeg gør det på samme måde. Har I nogle tips til, hvordan jeg skal gå til værks?
Hvis I har øvrige tips og råd angående dette, modtager jeg dem gerne!
Tak på forhånd!
Jonas

På billedet nedenfor kan I også se, hvordan loftet er sømmet i gulvbjælkerne på overetagen…

Sjovt at bo i et unikt hus…suk!
Som I ser på det første billede, vil jeg have en større åbning end den, der allerede findes, og jeg gætter på, at det blot er at bestille limtræ, leje stempler og bajonetsav og gå i gang…
Et spørgsmål: eftersom mine bjælker krydser hinanden, bliver der jo problemer med at aflaste under montering af limtræsbjælken. Hvis bjælkerne havde været parallelle, havde en bjælke jo taget lasten af en bjælke på etagen over med hjælp fra stemplet. I mit tilfælde må en gulvbjælke tage hele trykket, hvis jeg gør det på samme måde. Har I nogle tips til, hvordan jeg skal gå til værks?
Hvis I har øvrige tips og råd angående dette, modtager jeg dem gerne!
Tak på forhånd!
Jonas
Hvor høj vil du have åbningen? På dine tegninger ser det ud som om du vil have en relativt lav åbning alligevel... ikke åbent til loftet.
Du kan jo placere en k-24 regel eller limtræsbjælke under hammarbandet. Bor du i Sthlm, så kan jeg måske låne et par stempler...
Jeg har lavet et par lignende indgreb i vores hus, og det er jo ikke direkte svært eller hårdt arbejde – mest sjovt faktisk.
Til dine detaljespørgsmål:
Stemplerne stiller du fortrinsvis på en gulvbjælke. Ved du ikke, hvor disse findes, så lægger du en lang, kraftig regel på gulvet, som spreder lasten. Det er jo trods alt ingen voldsomme kræfter, som du skal håndtere.
Du bør have fire stempler, to på hver side af væggen. Så har du brug for noget kraftigt træ. Så er det metodisk og omhyggeligt arbejde, der gælder...
Et spørgsmål: hvad er der over denne kommende afveksling? Ingen badeværelser, så vidt jeg forstår(?) Risikoen er jo altid, at gulvet synker et par millimeter, når du udfører indgrebet... eller at det hæves lidt, alt afhængig af hvor omhyggelig du er.
Du kan jo placere en k-24 regel eller limtræsbjælke under hammarbandet. Bor du i Sthlm, så kan jeg måske låne et par stempler...
Jeg har lavet et par lignende indgreb i vores hus, og det er jo ikke direkte svært eller hårdt arbejde – mest sjovt faktisk.
Til dine detaljespørgsmål:
Stemplerne stiller du fortrinsvis på en gulvbjælke. Ved du ikke, hvor disse findes, så lægger du en lang, kraftig regel på gulvet, som spreder lasten. Det er jo trods alt ingen voldsomme kræfter, som du skal håndtere.
Du bør have fire stempler, to på hver side af væggen. Så har du brug for noget kraftigt træ. Så er det metodisk og omhyggeligt arbejde, der gælder...
Et spørgsmål: hvad er der over denne kommende afveksling? Ingen badeværelser, så vidt jeg forstår(?) Risikoen er jo altid, at gulvet synker et par millimeter, når du udfører indgrebet... eller at det hæves lidt, alt afhængig af hvor omhyggelig du er.