Hej!

Jeg ville gerne gøre åbningen mellem stue og køkken større. Den er i øjeblikket 1800mm og jeg ville gerne åbne den til 2400-2500mm som minimum.

Huset er en 1-plansvilla type Nordkalotthus bygget i 1980 (i Norrland). Står på pæle.

Væggen er bygget med dobbelt 45x70 regler på cc 60. Spændvidde 8000mm.

Er væggen bærende, er det jeg undrer. Og hvilken dimension af limtræsbjælke er nødvendig for at understøtte den i sådanne tilfælde?

MvhView attachment 472548 Loft med træbjælker og isolering, delvist synlig vægkonstruktion. Byggematerialer fra et Nordkalotthus byggt i 1980. Loft i træhus med synlige loftsbjælker og spær, isolering og træplanker på gulvet. Rummet er langt og smalt med et lille vindue for enden. Plantegning af en 1-plansvilla, med pil pegende mod væg mellem køkken og stue; diskussion om udvidelse af døråbning fra 1800mm til 2400-2500mm.

Væggen er garanteret bærende. For at kunne dimensionere en afvekslingsbjælke er der brug for en målsat sektion. De søjler, som bjælken skal hvile på, kan ikke lande hvor som helst. Derfor er der også brug for en tegning, der viser grundkonstruktionen og plinternes placering. Oplysning om snezone er også nødvendig. Det er ikke sikkert, at omkostningen for dette indgreb svarer til nytten af det.

Tak for svaret!

Der var ikke detaljerede tegninger ved købet af huset. Snözonen er 3.

Hvad kan omkostningen tænkes at lande på i værste scenarie? Taler vi 10'+ eller 30'+?

Så må man beregne i overkant. Hvor bredt er huset?

Materialomkostningerne ligger på et par tusinde kroner. Øvrige omkostninger vover jeg ikke at have nogen mening om. De afhænger meget af lokale forudsætninger.

Ok, forståeligt. Huset er 8 meter bredt.

Vedhæfter billede. Planløsning af et hus med mål og sektioner, inklusive en toilet og loftsopbevaring. Huset er 8 meter bredt.

En 2,5 m lang limtræsbjælke med dimensionen 90x315 mm er tilstrækkelig. Den bør hvile på 90x90 mm limtræssøjler.

Ok, takker hjerteligt for din hjælp!

Skal lade snickare udføre arbejdsopgaven, når det er tid.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.