Hus bygget -38.
To etager + kold loft.
Ønsker at rive, hvad jeg først troede var en ikke-bærende væg mod trappe ned til indrettet del af kælder. Ved rivning af overfladelaget ser jeg, at væggen består af sammenføjet 47*148 tømmer fra den ene side og en tyndere variant på modsatte side, hvilket får mig til at overveje.
Hvad tror I?
Ifølge de få og hårdt beskadigede dokumenter om husets konstruktion kan jeg se, at etagedækket er understøttet af en hjertevæg langs husets midte.
47x148 er 2x6 tommers planke. Det behøver ikke betyde, at væggen er bærende. Det er det materiale, som de fleste indervægge i huset er bygget af. Hvis det er den væg, der går langs trappens ene side parallelt med ydervæggen, kan jeg allerede nu sige, at den ikke er bærende.
47x148 er 2x6 tommer planker. Det behøver ikke betyde, at væggen er bærende. Det er det materiale, som de fleste indervægge i huset er bygget af. Hvis det er den væg, der går langs trappens ene side parallelt med ydervæggen, kan jeg allerede nu sige, at den ikke er bærende.
Tak!
Jeg hører, hvad du siger. 2x6 er jo den ene side, så et lille mellemrum og halvtommes spontant træ på den anden side. Ja, det er den væg, der går parallelt med trappen. Ingen væg går langs denne i kælderetagen.