Hej,
Har nu endelig fået adgang til vores nye hus.
Vi vil gerne rive en væg ned mellem køkken og stue.
Huset er fra 63 og er bygget i beton/letbeton.
Betonarbejder i henhold til arbejdsbeskrivelsen fra -63
Dæk og bjælker over stueetagen udføres i henhold til konstruktionsplan med form af formelementer. Dæk over kælder udføres som Erge-dæk
Er denne væg af 100mm ytong med skydedør i midten muligvis bærende se billede.
Vedhæfter tegning.
Taknemmelig for svar.
Mvh Vikström
Har nu endelig fået adgang til vores nye hus.
Vi vil gerne rive en væg ned mellem køkken og stue.
Huset er fra 63 og er bygget i beton/letbeton.
Betonarbejder i henhold til arbejdsbeskrivelsen fra -63
Dæk og bjælker over stueetagen udføres i henhold til konstruktionsplan med form af formelementer. Dæk over kælder udføres som Erge-dæk
Er denne væg af 100mm ytong med skydedør i midten muligvis bærende se billede.
Vedhæfter tegning.
Taknemmelig for svar.
Mvh Vikström
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med stor sandsynlighed er den ikke bærende. For absolut sikkerhed bør man se på en sektionsplan, hvor man kan se tagkonstruktionens udformning og placering.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvilken held at jeg lagde en brasklapp. Jeg kan kun tilslutte mig hvad bossespecial skrev ovenfor, at den aktuelle væg faktisk er bærende. Det fremgår tydeligt af armeringsritningen. Så desværre går det ikke at rive væggen.
Er så taknemmelig for, at der findes venlige men frem for alt SAGKYNDIGE her på forummet. Nu ved vi, at vores væg ikke kan tages ned.J justusandersson sagde:
Specielt tak til JustusAndersson og Bossespecial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger dels af, hvor lang en strækning af væggen du vil fjerne, dels af mulighederne for at føre lasterne ned til grunden. Eftersom bunddækket er et ergebjälklag (betonkassetter på betonbjælker over en krybekælder) så kan der være visse begrænsninger.
Der er kælder under Erge-dækket, højde i kælderen 2500mm hulbeton. Ytongvægge i alle yder- og indre vægge på stueetagen samt overetagen. Vi ønsker at fjerne hele væggen ca: 4100mm. Kan man lave en bjælkeovergang mellem ydervæggen og hjertevæggen, som sidder typisk midt i huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En afvekslingsbjælke skal helst stilles på søjler, og spørgsmålet er, om erge bjælkelaget kan klare de punktlaster, der opstår på disse punkter. Bjælkedimensionen kan være HEA 180 i stål og 90x450 alternativt 165x360 i limtræ, hvis jeg har regnet rigtigt. Lasten på respektive stolpe bliver ca. 37 kN. Under alle omstændigheder synes jeg, at I bør engagere en lokal konstruktør.
Klik her for at svare