Hej!

Kunne nogen hjælpe mig med at tyde disse tegninger og beskrivelser og sige, om denne væg kan være bærende?

Vi ville være interesserede i at fjerne den både på badeværelset på 1. sal samt i køkkenet på stueetagen.
Har tegnet det ind med rødt på plantegningerne.

Huset har 4 etager. Kælder, stueetage, 1. etage, koldloft. Mål ca. 10.1x 8.8m

Tegning af et hus i fire etager med en rød markeret væg i midten. Viser et tværsnit med højdeangivelser. Planløsning af et hus med markering af vægge på entréplan og første sal i rødt, mulige bærende vægge ifølge tekst.

Den er med stor sandsynlighed bærende

• Synes
tommib og 1 anden
  • Laddar…
Tænkte nok også det, men den bærer altså op mellem bjælkelagene...
Virker jo ikke til at have så stor indflydelse på tag og spær.

Vil man fjerne et stykke af væggen, burde det vel være muligt at indsætte en limtræsbjælke for at veksle af relativt enkelt...
Nogen synspunkt på det?

K
Det kan du gøre. Hvor lang del af muren har du brug for at fjerne?

Er ikke så store afstande...

Ved badeværelset bliver det ca. 2100mm, og ved køkkenet er det ca. 3000mm.

Jeg forestiller mig:
Limtræssøjle 90x90 samt en limtræsbjælke 90x270 til badeværelse...
Limtræssøjle 90x90 samt en limtræsbjælke 90x315 til køkken...

Mellem etagedækkene består af 3"x 8" & 3"x 9" cc 55 tung fyldning på blind bund.

De bærende indervægge består af 2"x 2" reglar 3/4" panel samt bræt.

Senest redigeret:
Bjælke dimensionerne ser ok ud, det ville være udfladning, der ville være på grænsen, (Gjorde en beregning med mange antagelser)
Der er sikkert nogen mere, der har noget at sige om det.

• Synes
Sytes
  • Laddar…
Når jeg laver en lille hurtig kontrol, kommer jeg frem til, at 90x315 bliver godt ved køkkenet. Denne dimension klarer også nedbøjningskravet med god margen. Limtræsbjælken ved badeværelset på overetagen behøver ikke være større end 90x180. Spændvidden er jo betydeligt mindre. Jeg har også taget hensyn til, at tagspærrets skråafstivere belaster loftsbjælkelaget. Jeg har regnet med, at gulvbjælkerne har en spændvidde på 8,6 m. Bemærk, at dette er overslagsberegninger uden adgang til præcise mål.

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Tak for informationen, jeg vil tjekke målene lidt bedre, men vil helt klart overveje, om jeg ikke kan klare mig med 90x180 som du siger i badeværelset!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.