Hej!

Jeg ville have brug for at få det bekræftet af jer, at en væg, som jeg vil rive, ikke er bærende. Det er indervæggen med dør ind til klædeskabet (klk) på indgangsplanet, som jeg tænker på. Jeg vil rive den for at lave en TV-krog/alrum. Planløsningen på billederne stemmer ikke længere, da den tidligere ejer fjernede det daværende alrum for at få et større badeværelse med sauna.

Tak på forhånd!

Mvh
Gustav
Plantegning af entréetage viser rumopdeling, herunder en garderobe (klk) planlagt til at blive revet for at skabe et TV-område/allrum.

Plantegning af stueetage med detaljerede mål og vægrammer, viser nuværende rumopdeling inklusive klædeskabsvæg, planlagt til fjernelse for ny TV-stue.

Plantegning af etage med køkken, stue, soveværelser og bad. Visning af væggens placering for mulig fjernelse til at skabe et tv-hjørne.

Grundplan med bjælkelag, viser indre vægge og rummets dimensioner, herunder en væg der ønskes fjernet. Mål i millimeter markeret.

Den er ikke bærende.

Hej igen!

Tak for svaret (og undskyld for sent svar fra mig).

Jeg er i gang med at rive ned og tænkte bare lige at tjekke, om nogen andre ser noget, der tyder på, at den er bærende?

Overvejer hvad jeg skal gøre med "ramen" til væggen. Den stikker lidt ud, så hvis jeg beholder den, bliver det som en ramme, hvor væggen tidligere stod. Ved heller ikke, hvordan jeg skal få det til at fungere med reglen på gulvet, som de stående regler står på. Behøver en slags stiksav for at skære den, og det vil ikke helt gå, da parketgulvet er i vejen nederst (væggen står på pladen).

Så forresten tippet om at bruge magneter ved rivning af gips - vildt godt!!

Tak på forhånd!

En delvist nedrevet vægkonstruktion lavet af træ, med OSB-plader og en synlig dørkarm, set i et rum med en plakat på væggen. Indvendig væg under renovering med synlige reglar og åbning, omgivet af værktøj og byggematerialer på gulvet. Stige ved siden af væggen. Væggen under renovering, delvis revet med synligt træstativ og spånplader. En døråbning med udsigt til et rum med plakater på væggen. Væg i renovering med trækonstruktion synlig, herunder lodrette og vandrette reglar og en plasteret vægoverflade. Væg under nedrivning med synlige trælister og krydsfiner. Plastikflaske på gulvet.

Stående regel og OSB-plade i hjørne, regel stikker ud ca. 1 cm.

Den stående regel stikker ud ca. 1 cm

Skulle virkelig have brug for at fjerne rammen. Ovenpå er der to regler, der sidder sammen. Tror I, at det er ok også at rive rammen ned?

Det du kalder rammen er en del af stommen til væggen, har ingen anden funktion. Ingen problemer med at rive ned. Gulvreglen kan sandsynligvis brydes løs, når de øvrige reglar er fjernet.

Mange tak :)

Jeg er stadig lidt i tvivl om, hvad der sker, når jeg løsner de stående regler. Der sidder to regler oven på hinanden øverst. Hvorfor der er to, ved jeg ikke; det var måske nødvendigt for at nå den rette højde, så rammen kunne sidde, men jeg kan ikke se, hvor den nederste regel er fastgjort overhovedet. Der er ingen tegn på skruer eller søm.

Den skruede regel, der stikker frem under gipsen, tolker jeg som, hvor gipspladerne i loftet er skruet.

To træregler oven på hinanden, den øverste synlig skruet fra under gips. Ingen synlige beslag på den nederste regel. Træramme med skruer bag gipsvæg, viser to forskudte trælister uden synlige fastgørelser på den nederste.

Træbjælke i nærbillede, del af interiørbyggeri med udsigt til kant.

Bedre billede

Ser intet mærkeligt. Gipset i loftet sidder blandt andet i reglen som du antager. Jeg ville ikke tøve med at demontere de stående reglar, så har du større chance for at se, hvordan den nedre loftregel kan demonteres, den har ingen funktion uden væggen. Ser du stadig ikke, hvor den er fastgjort (kan have været skruet sammen med den øvre allerede, da den blev sat op), kan du save den nedre loftregel og tage den ned i stykker. Den øvre loftregel bør være tilbage og blive en del af underlaget for plade, som du reparerer loftet med.

Lyder godt - jeg kører på det.

Tak!

Hvad tror I om dette? Der sidder løse krydsfinerplader bag gips+krydsfiner. Gipspladerne flugter ikke med hinanden, der er forskelle nogle steder på 0,5 cm

Gipsplader monteret på væg med synlige krydsfinerplader bagved. En lineal viser en forskel i niveau mellem pladerne.

Mvh
Gucio

Tror at de har sat plyfa halvt om halvt mod regler, for at kunne fastgøre den ydre stående regel til væggen, jeg har nedrevet, mod. Sandsynligvis en "enkel" løsning, da de allerede havde regleret væggen og sat plyfa, da de kom på at væggen, jeg har revet, også skulle op, og de ikke gad sætte en ekstra regel. På visse steder svigter plyfaen ikke, men på midten er den meget løs, og der er en forskel på ca. 0,5 cm mellem gipspladerne. Løsning?

Er den type overraskelser man skal være forberedt på (jeg har oplevet værre).

Lidt svært at foreslå foranstaltninger bare ud fra billeder, men hvis væggen i øvrigt er stabil og ikke vil blive udsat for nogen større belastninger, ville jeg nok bare sætte gips i "lugen", eventuelt placere en strimmel krydsfiner eller OSB fastgjort i kanterne med fugemasse mod den eksisterende OSB under gipsen.

Hvis niveauforskellen ikke er større end maksimalt 5 mm, ville jeg spartle fugen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.