Vi vil fjerne en væg, der er blevet overflødig efter en tilbygning til huset (rødmarkeret på plantegningen). Spørgsmålet er, om man ud fra vedlagte tegninger kan se, om den burde være bærende? Det vi vil fjerne er hele væggen fra skorstenen frem til det, der er en ydervæg til venstre på tegningen. At den er med på snittegningen viser vel, at den er bærende?
I virkeligheden er væggen nu bygget med en åbning på 1 meter til venstre for skorstenen, dvs. en lidt mindre åbning end på tegningen. Men der findes flere forskellige tegninger før huset blev bygget, og efter dette varierer planløsningen, fx med flere åbninger i denne væg på et tidspunkt (huset er bygget i '56, så folk har ændret frem og tilbage gennem årene).
I virkeligheden er væggen nu bygget med en åbning på 1 meter til venstre for skorstenen, dvs. en lidt mindre åbning end på tegningen. Men der findes flere forskellige tegninger før huset blev bygget, og efter dette varierer planløsningen, fx med flere åbninger i denne væg på et tidspunkt (huset er bygget i '56, så folk har ændret frem og tilbage gennem årene).
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Sikkert bærende. Hvordan ser åbningen ud i dag? Er det limträ dvs en bjælke 30-40 cm? det er ikke noget større problem at få helt åbent med en HEA bjælke fx. Men en stolpe skal du have ved skorstenen for bjælken.
Det er en åbning med dobbeltdør, men døren er fjernet. Men der er plads over dørhullet til en form for bjælke/regulering. Har banket lidt på væggen oppe ved loftet, og jeg synes ikke, det virker som om den i så fald går ned mere end 10 cm i væggen. Jeg tolker det som, at der er et antal stolper i væggen, der holder det hele oppe.
Tak for svarene, selvom jeg havde håbet, at det kunne være en simpel "weekendoperation" at få fjernet væggen.
Tak for svarene, selvom jeg havde håbet, at det kunne være en simpel "weekendoperation" at få fjernet væggen.
Klik her for at svare