Hej!

Undrer hvordan man beregner, om en væg er bærende eller ej. Sender med en tegning og ser, om I ved det? Hvad tror I, det ville koste at tage ned og væksle af i så fald? Og hvordan?
Det er en betonvæg.

Tak og hej!

• Grundplan over hus med rum markeret, inklusive kök, sovrum, vardagsrum, badrum og hall. En rød linje markerer en væg i sovrummet.
AnneFi
Åh, det så ud som mit hus, men alligevel ikke.
Her er det.
Jeg ved, at vi ikke kan fjerne mere af væggen mellem spisestue og dagligstue. I soveværelset ligger der en bjælke i loftet til den lille åbning bag toilettet. Hvor holdbart det er, ved jeg ikke, da det var sådan, da vi flyttede ind. Og så har vi jo på den anden side flere vægge på den side, eftersom vores trapper er der.
huset-1.png

Crickster: Hvad er det for en bjælkelag? Træ eller beton?

AnneF: Hvis ydervæggen til venstre for den væg, du vil fjerne, er en gavlvæg, er væggen højst sandsynligt en bærende væg for bjælkelaget på overetagen. Det betyder, at gulvbjælkerne er sammensatte overlappende over denne væg. Hvis du så river væggen nedenunder, vil gulvet give efter. En limtræsbjælke som erstatning for væggen i et sådant tilfælde fungerer helt fint. I den åbning, der er der nu, har du noget tilbage af væggen ovenover?

AnneFi
jeg lagde bare billedet ind for at vise vores hus. det er rigtigt, at højre og venstre er gavlene. de store åbninger er hvælvinger. Jeg fik at vide, at vi ikke kunne rive væggen, da min far misforstod mig. vi skal rive væggen mellem spisestue og køkken, ikke den del der sidder fra skorstenen, men hvælvet og det sidste 62cm stykke. det føles som om det er den eneste væg i hele vores hus, der overhovedet kan røres.

JanneL: Det er beton.

Glem ikke at lave en byggeanmeldelse til kommunen, hvis I fjerner en bærende væg.

Crickster: Hvis både vægge og etagedæk er af beton, er sandsynligvis alle væggene bærende. Den markerede væg kan dog erstattes af en stålbjælke af passende dimension. Da du ser ud til at have en skorsten i den ene ende af væggen, har du måske en kælder nedenunder? Er der en kældervæg under den aktuelle væg? Hvis der ikke er nogen tilsvarende væg nedenunder, er væggen en etagehøj vægbjælke, og så bliver det mere kompliceret...

Jeg anbefaler, at du kontakter en bygningskonstruktør!

Tak. Ja, det er en murstok, og ja, der er kælder. Der er en matchende væg under.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.